De website moet de uitvalsbasis worden voor een brede campagne rond geestelijke gezondheid in de regio. "Uit enquêtes van het kinderrechtencommissariaat blijkt dat kinderen en jongeren zich tijdens deze coronaperiode vaker vervelen, vaker moe zijn, zich eenzamer voelen, en meer stress hebben", zegt Jeremie Vaneeckhout, voorzitter van Logo Leieland vzw.
...

De website moet de uitvalsbasis worden voor een brede campagne rond geestelijke gezondheid in de regio. "Uit enquêtes van het kinderrechtencommissariaat blijkt dat kinderen en jongeren zich tijdens deze coronaperiode vaker vervelen, vaker moe zijn, zich eenzamer voelen, en meer stress hebben", zegt Jeremie Vaneeckhout, voorzitter van Logo Leieland vzw. "De onzekerheid weegt op mensen én ze missen hun vrienden, hobby's en familie. Corona is vooral ook zwaarder voor kinderen en jongeren die geen tuin hebben, die in een voorziening of leefgroep wonen, of die thuis minder geld hebben. Het Kinderrechtencommissariaat onderstreept dat het belangrijk is dat de school, het jeugdwerk, het CLB, de jeugdhulp genoeg en regelmatig blijven connecteren met kinderen en jongeren, ook om zicht te houden op hun mentaal welzijn. Het belang van kanalen zoals Awel en WAT WAT, de CLB-chat, is enorm," "Ook voor volwassenen is het niet evident. Zo blijkt uit het onderzoek van Sciensano dat 40% van de slachtoffers van regelmatig geweld tijdens deze periode meer verbaal of psychisch geweld hebben ondervonden. Mensen zijn vooral bezorgd om de gezondheid van hun naasten en hun eigen gezondheid. Daarnaast overheersen een aantal negatieve emoties: hulpeloosheid, frustratie en boosheid over wat er gebeurt." Mentaal welbevinden en geestelijke gezondheid zijn belangrijke thema's binnen de werking van Logo Leieland. Daarom twijfelde het team niet, en ging direct aan de slag. Met het oog op een andere zomer dan anders en een eventuele tweede golf werd een bredere campagne uitgewerkt. "We merkten dat er een volledig overzicht ontbrak van waar je hier in de regio terecht kan voor welke hulp. We besloten om in eerste fase een website te maken waar we alle initiatieven, zowel lokaal, regionaal als Vlaams, bundelen. Laagdrempeligheid is belangrijk, via een getrapt systeem van vragen kan de gebruiker snel vinden waar hij/zij terecht kan. Directe links naar websites, organisaties, chats, apps en telefoonnummers zorgen voor direct contact," zegt Nadine De Smedt, de coördinator van Logo Leieland.Het resultaat is de website www.kzitermee.be. "Jong of oud, iedereen heeft het soms wel eens moeilijk. Of kent iemand die het moeilijk heeft. Op deze website kan je terecht om de weg te vinden wanneer je hulp zoekt, voor jezelf of iemand anders. Niet alle vragen kunnen natuurlijk beantwoord worden via een website, daarom zijn we een partnership aangegaan met CAW, om indien nodig direct in contact te kunnen komen met een hulpverlener," aldus Nadine. Model en presentatrice Justine De Jonckheere is de enthousiaste meter van de kzitermee.be campagne. "Justine ziet in dat er wel degelijk nood is aan een dergelijk initiatief, en aarzelde niet om zich achter het project te scharen." Er komt een uitgebreide campagne, onder andere filmpjes van enkele bekende koppen die het project genegen zijn. De website is maar een startpunt, en blijft constant aangevuld worden met nieuwe initiatieven. Logo Leieland plant na de zomer nog meer acties naar kinderen, jongeren en volwassenen in het kader van kzitermee.