Locinox uit Waregem winnaar van de Leeuw van de Export 2021

© (Foto GF)
Redactie KW

Het Waregemse bedrijf Locinox is winnaar geworden van de ‘Leeuw van de export 2021 in de categorie ‘Bedrijven met 50 of meer medewerkers’.

Voor het 20e jaar op rij bekroont Flanders Investment & Trade (FIT) met de Leeuw van de Export Vlaamse bedrijven die uitblinken in export. Zo beklemtoont het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen het enorme belang van internationale handel voor de Vlaamse economie. De award zorgt voor nationale bekendheid, maar opent dankzij het buitenlandse netwerk van FIT ook internationaal heel wat deuren.

“In onze nichemarkt streven we er altijd naar de beste te zijn, op wereldwijd vlak”, glundert Lieven Pieters, Sales & Marketing Director van Locinox. “We zitten misschien wel in een traditionele sector, maar dankzij ondernemerschap en constante innovatie ontwikkelen we de best mogelijke producten voor onze klanten. Miljoenen mensen in alle hoeken van de wereld gebruiken onze producten al dagelijks – maar ze weten het alleen niet altijd. Deze nominatie stelt ons in staat om uit de schaduw te treden en te laten zien wie we werkelijk zijn.

“Dit is de kers op de taart voor wat voor Locinox een fantastisch jaar is gebleken, qua omzet natuurlijk in 2020. In de afgelopen 10 jaar hebben we een gestage organische groei gekend met dubbele cijfers. Export is dan ook een van de hoekstenen van Locinox”, legt Lieven Pieters uit. “Onze producten worden verzonden naar meer dan 50 landen en we spreken 7 talen, wat betekent dat we wereldwijd veel klanten kunnen bedienen. En dat waarderen onze klanten dan ook in het bijzonder. Onze belangrijkste exportmarkten zijn de landen rondom België zoals Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. In mei 2021 hebben we een lokale Sales Hub opgericht in Wroclaw, Polen, om de CEE-markt te bedienen. Sinds enkele jaren hebben we ook een lokale Sales hub in Chicago (USA).”

“2020 was een uitzonderlijk exportjaar voor Locinox, het Coronavirus en de lockdowns hebben heel wat mensen aan het denken gezet over de beveiliging van hun huis en tuin” vervolgt Lieven Pieters. “Onze klanten begonnen echt waarde te hechten aan hun eigen perimeter en aangezien ze niet ver van huis konden gaan en van thuis uit moesten werken, besloten ze erin te investeren. En dat is precies wat wij te bieden hebben: kwalitatieve oplossingen naar toegangscontrole voor een betrouwbare perimeterbeveiliging. Je zou dus kunnen zeggen dat COVID-19 een positief effect op ons heeft gehad.”

“Er zijn verschillende elementen die ons succes in de export bepalen”, zegt Pieters. “In de eerste plaats zijn we actief in een nichemarkt waarin we willen uitblinken en de beste ter wereld willen zijn. Onze toegevoegde waarde komt voor 2/3de uit onze innovatieve producten en voor 1/3de uit onze service. Onze klanten waarderen absoluut onze service, waaronder gebruiksgemak, high-end kwaliteit, innovatief, volledige weerbestendigheid en een toegankelijke dienst-na-verkoop. In samenwerking met onze klanten gaan we dan ook voor een samenwerking op lange termijn. Wij zijn ervan overtuigd dat een open en participatieve communicatie de basis legt voor oprecht en gezond partnership met onze partners. Dat is een filosofie die wij van het allergrootste belang vinden. Locinox staat voor: Loc van slot en innox waar we dertigjaar geleden mee begonnen.

Enkele opmerkelijke wereldwijde referenties:

– Het Conferentiegebouw van Shanghai (China)

– De dierentuin van Chicago (VS)

– 500 poorten in heel Disney World Florida (VS)

– De perimeter rond de Eiffeltoren (Frankrijk). (ELD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier