Living van Stad Kortrijk krijgt positieve punten en tips van burgers

Op de foto herkennen we Peppa en Obed die enkele boeken kwamen uitlenen. Fervent bezoekers van de bibliotheek. © TV
Tom Vanderghinste
Tom Vanderghinste Medewerker KW

Het is vijf minuten voor sluitingstijd en jij hebt nog dat ene boek dat dringend moet binnen gebracht worden alvorens je een boete binnenkrijgt wegens laattijdigheid”. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt maar zou het liever kunnen vermijden. Om dergelijke ergernissen uit de wereld te helpen gebeurde er in het voorjaar van 2018 een gebruikersonderzoek bij de openbare bibliotheken in Vlaanderen. Die resultaten werden onlangs gepubliceerd, waaronder ook voor Kortrijk.

Op vrijdagavond ontmoeten we mama Rianne met haar twee kinderen die enkele boeken kwamen uitlenen. “Ik ben op woensdagnamiddag thuis en kan gebruik maken van die dag om boeken terug te brengen maar kan verstaan dat heel wat gebruikers moeilijk de ruimte vinden om binnen de openingsuren van de bibliotheek langs te komen. Als regelmatige uitlener zou een inleverbox voor ons gezin zeker een meerwaarde betekenen.”

Maar liefst 38 procent is vragende partij voor langere openingsuren of een alternatief om boeken in te leveren. In Engeland is de inleverbox alvast een groot succes geworden. “Ik ben hier vandaag samen met mijn zus voor de leesclub maar woon in Engeland. Daar zijn inleverboxen heel populair omwille van de beperkte openingsuren. Zo kunnen we ‘s avonds na ons werk of in het weekend ons boeken inleveren tijdens een wandeling. Het systeem bestaat ondertussen al een aantal jaar waar ik woon”, besluit Chantal.

Een box als dergelijke is geen nieuwtje meer in onze provincie. In 2016 nam Oostende een inleverbox in gebruik en dat werd toen al positief onthaald. Ook in heel wat andere gemeenten is de box al goed geïntegreerd. “We bekijken de vragen van onze inwoners: later open zijn en inleverboxen na sluitingstij”, besluit Axel Ronse, schepen van Cultuur.

Kort voor sluitingstijd zien we nog enkele volwassenen snel naar binnen glippen om dat laatste boek weg te brengen. “We zijn de komende week op reis en het boek moest binnen zijn voor 15 april. Online verlengen kon helaas niet meer en een boete wilden we niet riskeren. We kijken alvast uit naar de uitvoering van onze vragen die we meegaven in de enquête. Dan moeten we ons niet meer zo vaak haasten”, aldus Sophie die op de valreep voorbij de schuifdeuren liep.

De bibliotheek zoals we die tot op vandaag kennen.
De bibliotheek zoals we die tot op vandaag kennen.© TV

In totaal namen 1200 (=10%) bibliotheekgebruikers deel aan de bevraging. Daaruit vloeide onder andere ook nog een grote tevredenheid over de dienstverlening voort. Er werd ook positief gescoord op hulpvaardigheid, vriendelijkheid en bekwaamheid. Er bleek ook een betere beschikbaarheid van materiaal te zijn in vergelijking met het onderzoek van 15 jaar geleden. “De vernieuwing van een aantal buurtbibliotheken en de opfrissing van onze hoofdbibliotheek werpt positieve vruchten af. Ons bib team is fantastisch, dat wordt bevestigd door deze bevraging. We gaan de komende maanden na op welke manier we de bib ook wat kunnen verfraaien. Dit is echt de living van onze stad”, verwoordt de schepen van Cultuur het.

(TV)