Dagelijks worden ze in Lissewege geconfronteerd met zware vrachtwagens die van of naar de haven rijden. Ze komen meestal van de haven en moeten richting Pathoekeweg. Na de omvorming van de Expressweg kan je niet meer naar de hoge brug van Dudzele en heel wat gps-systemen sturen het verkeer voor de Pathoekeweg maar ook voor de rand van Brugge door het dorp. Met de toeristen die de komende zomer weer verwacht word...

Dagelijks worden ze in Lissewege geconfronteerd met zware vrachtwagens die van of naar de haven rijden. Ze komen meestal van de haven en moeten richting Pathoekeweg. Na de omvorming van de Expressweg kan je niet meer naar de hoge brug van Dudzele en heel wat gps-systemen sturen het verkeer voor de Pathoekeweg maar ook voor de rand van Brugge door het dorp. Met de toeristen die de komende zomer weer verwacht worden, is het alsmaar gevaarlijker."De vrachtwagens hebben ook al heel wat schade veroorzaakt, onder meer recent nog aan het brugje over het Lisseweegs Vaartje maar ook al aan de gevel van het restaurant De Pepermolen. Zware vrachtwagens rijden zich vaak vast in het dorp. Ondanks de tonnagebeperking komen ze hier toch. Ze veroorzaken ook gevaarlijke toestanden. Recent reed een vrachtwagen vanaf het Lisseweegs Vaartje tegen richting de Stationsstraat in omdat draaien naar links geen optie leek. De stad en de politie moeten dringend ingrijpen. Het kan maar opgelost geraken als ze de richting hier omkeren. Nu ik door de coronamaatregelen meer thuis zit, merk ik hoeveel mensen door Lissewege rijden met aanhangwagens met afval voor het containerpark aan de Blauwe Toren. Bij de omvorming van de Expressweg werd nooit stilgestaan hoeveel verkeer daar de afslag nam", aldus Dirk Rosson."Ook aan de te hoge snelheid mag iets gedaan worden, onder meer in de Ter Doeststraat. Drempels en hindernissen kunnen dat voorkomen. Eerder werd daar al gewerkt met asverschuivingen maar die zijn weer weg wegens te gevaarlijk en na protest", vertelt Dirk Rosson, die ook wijst op de gevaarlijke toestand aan de vrije school waar kinderen de grote weg over moeten maar waar nog altijd heel wat vrachtwagens het rode verkeerslicht negeren. Vroeger konden ze daar rekenen op hulp van de politie bij het oversteken maar daar heeft die nu volgens Dirk geen tijd meer voor. Hij stelt zich ook vragen bij het weghalen van de bloembak aan het plein bij café Onder den Toren, waar vrachtwagens straks op het terras kunnen inrijden als dat mag uitbreiden door de coronamaatregelen.