Lieselot Scheirlinck van Pitemse kledinggroothandel trekt aan de alarmbel: “Dit kan de doodsteek worden”

Redactie KW

Lieselot Scheirlinck (31) , die binnen de kledinggroothandel ‘Studio 10’ de leiding heeft over het eigen huismerk ‘March 23’, trekt aan de alarmbel. Zij vreest dat de kledingsector op grote problemen afstevent als er geen maatregelen van de overheid komen.

“Studio 10, waar ik nu een tiental jaar werk, is een kledinggroothandel die collecties in België importeert van fabrikanten uit onder andere Italië, Spanje en Portugal en deze verdeelt onder modezaken overal in het land”, vertelt Lieselot.

“In 2012 hebben we een eigen schoenenmerk March 23 opgestart, waar ik momenteel de leiding over heb. Recent hebben we ook een eerste kledingcollectie uitgewerkt, die we dit jaar bij onze klanten wilden lanceren. Door de maatregelen tegen het coronavirus zijn al onze klanten nu gesloten en hebben ook wij beslist te sluiten. Net als in alle andere sectoren is het ook voor ons afwachten wanneer we weer kunnen heropenen.”

“Het hoeft geen betoog dat alle sectoren onder de sluitingen zullen leiden, maar ik wil toch nadrukkelijk aan de alarmbel trekken voor onze sector, want anders vrees ik dat een ramp niet zal kunnen vermeden worden.”

Soldenperiode

In de kledingbranche zijn de maanden maart en april zonder twijfel de drukste periode van het jaar. De zomercollectie komt in de winkels, de communies staan voor de deur en er worden opendeurdagen en defilés georganiseerd. Dit jaar valt dit echter volledig in het water. Bij iedereen ligt de stock dus vol, maar er kan niets verkocht worden.”

We zijn al een aantal jaren vragende partij om de solden naar midden augustus en februari te verschuiven

“Sommigen proberen via online verkoop de meubelen wat te redden, maar dat is maar een klein stuk van de omzet. Wanneer we er nu van uit gaan dat de winkels in de loop van mei weer kunnen openen, rest er nog een dikke maand voor de soldenperiode start en daar wringt nu net het schoentje. De periode, waarin de collectie tegen normale prijzen kan verkocht worden, is gewoon te kort.”

Kapot concurreren met almaar hogere kortingen

“Winkels zullen elkaar kapot concurreren met almaar hogere kortingen om toch maar van hun stock af te geraken, wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. Dat zal voor veel winkels de definitieve doodsteek betekenen.”

“Vanuit de modewereld zijn we al een aantal jaar vragende partij bij de overheid om de soldenperiode naar respectievelijk midden augustus en februari te verschuiven, zodat er meer tijd is om de lopende collecties te verkopen. Ik heb dit onder andere besproken met Isolde Delanghe van Mode Unie (de overkoepelende organisatie van modeontwerpers, red.) en samen willen we er bij de overheid op aandringen om, binnen de hulpmaatregelen voor de diverse sectoren, ook werk te maken van een aanpassing van de soldenperiode.”

Mentaliteitswijziging

“Het verschuiven van de soldenperiode zal op korte termijn een oplossing bieden, maar op langere termijn moeten we ook streven naar een mentaliteitsverandering bij de consument. Deze zal moeten overtuigd worden om weer lokaal te kopen en zo onze Belgische modebranche te helpen overleven.”

“‘Ons koopt bij ons’ zal de slogan moeten worden, want anders zullen we op termijn niet meer kunnen opboksen tegen de grote internationale internetspelers zoals bijvoorbeeld Zalando. De consument informeren en sensibiliseren via onder andere sociale en andere media zal dus erg belangrijk worden. Dit geldt overigens niet alleen voor België, maar ook voor veel andere Europese landen.”

“We pleiten dan ook voor eenduidige Europese afspraken. Zo niet zullen winkels in verschillende lidstaten een concurrentieel voordeel hebben en zullen de grote internetspelers tussen de mazen van het net kunnen glippen. Na diverse contacten met onder andere minister Alexander De Croo en de Europese parlementsleden Guy Verhofstadt en Hilde Vautmans hebben we gemerkt dat de beleidsvoerders hier zeker oor naar hebben, de ernst van de situatie inzien en hier concreet werk van willen maken.”

“Enkel door solidair te zijn, en dit niet alleen binnen onze branche, zullen onze winkels het hoofd boven water kunnen houden. Een rondvraag bij onze klanten leerde mij dat zij alleszins voor de volle honderd procent achter deze maatregelen staan.” (JG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier