Lidl beëindigt samenwerking met Pyfferoen

Redactie KW

Winkelketen Lidl zet de samenwerking met het scharrelkippenbedrijf Pyfferoen in Wingene onmiddellijk stop. Dat laat Lidl weten nadat dierenrechtenorganisatie Animal Rights undercoverbeelden met zieke en gewonde kippen heeft verspreid.

Lidl werd door Animal Rights bij naam genoemd als een van de afnemers van eieren van Pyfferoen. Die worden onder het huismerk als scharreleieren aangeboden. Lidl bevestigt dat het samenwerkt met Pyfferoen. “Maar de reportage werd gedraaid in stallen waar geen eieren voor Lidl van afkomstig zijn“, preciseert woordvoerster Isabelle Colbrandt. “Dat kan je afleiden uit de code op de eieren, die tot op het hok nauwkeurig is. De beelden doen echter vermoeden dat er meer aan de hand is, waardoor we beslist hebben de samenwerking onmiddellijk te beëindigen.”

Lidl was in 2012 naar eigen zeggen de eerste Belgische retailer die verse kooieieren schrapte uit het assortiment. Sinds 2016 worden in huismerkproducten zoals mayonaise en andere koude sauzen alleen nog vrije-uitloopeieren verwerkt. “De normen waaraan een scharrelei moet voldoen, zijn zeer duidelijk omschreven in het bestek. Als die met voeten worden getreden, is er geen samenwerking mogelijk”, zegt Isabelle Colbrandt.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.