‘Lerend Netwerk Schoolondersteuners’ moet leerkrachten secundair onderwijs in Brugge ondersteunen

Een methodiek die in een aantal Brugse scholen al met succes wordt toegepast, is de 'proactieve cirkel'. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Stad Brugge gaat van start met een ‘Lerend Netwerk Schoolondersteuners’. “Een concrete aanleiding hiervoor, waren de incidenten met de meisjesbende (de Zehbi’s, red.) in de Brugse stationsbuurt vorig schooljaar”, klinkt het.

“Er is toen aan externe ondersteuners gevraagd geweest een netwerk op te richten om leraren van het secundair onderwijs te ondersteunen in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Door van elkaar te leren, willen we tot een breder aanbod van methodes komen waarmee leerkrachten aan de slag kunnen in de klas. Met als finale doelstelling het aantal vroegtijdige schoolverlaters naar beneden te krijgen”, zegt schepen van Flankerend Onderwijsbeleid Pablo Annys.

Een methodiek die in een aantal Brugse scholen al met succes wordt toegepast, is de ‘proactieve cirkel’: een vorm van klasgesprek waarbij iedereen leert om aandachtig en respectvol naar elkaar te luisteren.

“Leerkrachten zijn er meestal niet toe opgeleid om met de problemen van leerlingen om te gaan. Daardoor zien zij soms alleen de gevolgen en niet de oorzaken van probleemgedrag”, zegt Valentine Van Gaever, time-out coach in De Passer. Het netwerk wordt opgezet vanuit de dienst Flankerend Onderwijsbeleid van de stad. “We gaan nu een concreet stappenplan uitwerken, en daarbij willen we graag alle Brugse scholen betrekken”, aldus nog de schepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier