Leerlingen Sigo Eernegem gaan mentale uitdaging aan

© Gino Coghe
Rudi Ilegems
Rudi Ilegems Medewerker KW

De directie, leerkrachten, leerlingen en ouders keken met spanning uit naar wat de Rode Neuzen Challenge Day zou brengen.

Op dinsdag 11 februari en dankzij de Rode Neuzen Dag brachten twee professionele en speciaal opgeleide trainers de leerlingen een hele dag een workshop rond mentale gezondheid. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat een op vijf Vlaamse jongeren kampt met psychische problemen, waardoor heel wat van die jongeren vroegtijdig de schoolbanken verlaten, gaan spijbelen, in een depressie terecht komen, of erger. Met de Challenge wil men in een eerste stap die problemen identificeren om ze daarna te kunnen aanpakken.

“Dat we dit in aan de leerlingen van onze school kunnen aanbieden hebben we te danken aan onze inspanningen van vorig jaar in het kader van de Rode Neuzendag”, legt directeur Koen Neuvroen uit.

Doordacht programma

“Daardoor kregen we een Rode Neuzen Challenge aangeboden, een dag die normaal 3.500 euro kost. Veel kinderen kampen met problemen van allerlei soort, sommigen worden gepest, anderen worden uitgesloten, over sommigen wordt geroddeld, sommigen hebben problemen thuis. Door ze een specifiek, doordacht programma, dat bestaat uit een opeenvolging van fysieke en psychische opdrachten te laten uitvoeren is het de bedoeling dat de leerlingen zich eerst en vooral veilig gaan voelen en hun comfortzone gaan verlaten en gaan inzien dat ze niet alleen staan met hun problemen. Ze hebben meer met elkaar gemeen dan dat ze van elkaar verschillen. Door elkaar beter te leren kennen hopen we dat ze meer begrip en empathie zullen opbrengen.”

Pesters

“Vanuit de Rode Neuzen Dag kregen we een compleet draaiboek”, vult leerlingenbegeleidster Matchteld Louwagie aan. “Om te beginnen is er een aanloopperiode waarin we leerlingen, leerkrachten en ouders informeren over wat het opzet is van de Challenge. De bedoeling van de Challenge Day is dat de leerlingen op een gegeven moment zichzelf bloot geven en over hun problemen vertellen. Uiteraard stopt het daar niet bij. Erover kunnen vertellen is al een hele grote stap maar nadien is het mijn taak om daarmee aan de slag te gaan. Zo is er de dag nadien samen met alle leerlingen een opvolgingsles voorzien.’

‘De weken erop wordt daar regelmatig op terug gekomen. Een van de effecten die men wil bereiken is dat pesters bijvoorbeeld inzien wat de gevolgen zijn van hun gedrag bij anderen en daar de gepaste consequenties uit trekken. Voor velen, leerlingen zowel als leerkrachten, kan het een unieke ervaring worden die wel eens stevig aan de ribben zou kunnen blijven plakken.” (RI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier