Le Grand Tour eindigde vorig jaar in Bilbao en vertrekt dit jaar in Lissabon. De voertuigen worden gestald in dezelfde loods als waar de deelnemers ze afgelopen jaar hebben achtergelaten. Unieker en mooier dan dit kan het wellicht niet worden. De chauffeurs worden tijdens de trip langs culturele en landelijke steden gestuurd om vervolgens te eindigen in Almeria, het zuidelijke gedeelte van Spanje. Alvorens de oldtimers op hun trucks geladen worden, gebeurt er nog een stevige check-up door experts. "De voertuigen passeren vandaag nog een technische controle, krij...

Le Grand Tour eindigde vorig jaar in Bilbao en vertrekt dit jaar in Lissabon. De voertuigen worden gestald in dezelfde loods als waar de deelnemers ze afgelopen jaar hebben achtergelaten. Unieker en mooier dan dit kan het wellicht niet worden. De chauffeurs worden tijdens de trip langs culturele en landelijke steden gestuurd om vervolgens te eindigen in Almeria, het zuidelijke gedeelte van Spanje. Alvorens de oldtimers op hun trucks geladen worden, gebeurt er nog een stevige check-up door experts. "De voertuigen passeren vandaag nog een technische controle, krijgen een sticker opgekleefd en er wordt een zwarte doos geïnstalleerd in hun voertuig. Zo kunnen we ze op eender welk moment traceren, wat handig is voor als er incident gebeurt", laat organisator Louis De Jaegere weten. Na de controle werd er nog een proloog gereden langs Bellegem, waarin het systeem kon geijkt worden, zodat iedereen met dezelfde tijden kan rijden. Aan de Tour zit eveneens een dubbel kantje. Naast het ultiem genieten van de rit, worden de deelnemers beoordeeld op een aantal elementen. "Het gaat niet om wie als eerste de eindmeet behaalt, maar wel hoe correct de chauffeur gereden heeft. Het systeem houdt bij of er een constante snelheid aangehouden kon worden bijvoorbeeld. Op het einde van de rit worden alle elementen dan samen gegooid met een eindwinnaar", aldus de organisatie. De voertuigen worden vervoerd met trucks, 16 in totaal. De deelnemers kunnen ervoor kiezen om hun voertuig in een open of gesloten camion te laten vervoeren. De organisatie charterde voor het evenement eveneens een vliegtuig om de deelnemers ter plaatste te krijgen en voorziet in een foodtruck die 's ochtends krachtvoer aan de chauffeurs levert. "We proberen het groepsgevoel te versterken door tijdens het evenement van vier dagen een aantal gezamenlijke activiteiten te organiseren. Zo voorzien we een avondlunch in groep en voorzien we 's ochtends ook koffie. Hieraan deelnemen is niet verplicht, maar het is wel een uitgelezen kans om aan netwerking te doen", besluit Louis. De volledige route werd vooraf uitgedokterd door expert David Oosterlynck, die alles reeds afgereden heeft. "In het draaiboek werd alles concreet uitgeschreven. Elke straat en bocht staat tot in het detail omschreven. Daarnaast voorzien we ook in de nodige uitleg over de gebieden waar men door rijdt. Ook voor volgend jaar hebben we al goede ideeën. Wellicht zullen we eindigen in het Noord-Oosten van Spanje, maar meer details geven we nog niet mee. Het is tenslotte een tocht door Europa."Onder de aanwezigen ook goede vrienden Jan Goethals en Guy van Renterghem "Deze trip is een beetje als reizen, maar dan met vrienden. Het is een droom die jaarlijks opnieuw uitkomt. Omdat het een men only trip is, laten we de vrouwen een viertal dagen thuis, maar dat vinden ze niet zo erg".