Lauwenaar lanceert onlineregistratiesysteem voor horeca-uitbaters

Kristof Van den Broucke ontwikkelde een handige registratietool.
Christophe Lefebvre

De strijd tegen het coronavirus zet zich ook voort binnen in de horeca en daarvoor is het noteren van onze gegevens cruciaal. Een bonte mengeling van boeken, post-its en bierkaartjes werd door horeca-uitbaters in werking gezet. “Dat kon eigenlijk veel eenvoudiger”, stelt Kristof Van den Broucke (46). Met zijn webbureau Web15 stampte hij Online-Registratie uit de grond.

“Een pintje, een koffie, uw naam en telefoonnummer aub!” Het registreren van onze gegevens bij een bezoek aan café en restaurant raakt stilaan ingeburgerd. In een poging het leven van de contacttracers, die intensief zoeken naar iedereen die mogelijk in contact kwam met het coronavirus, te vereenvoudigen, besloot de federale veiligheidscel dat ieder bezoek aan café of restaurant geregistreerd moest worden.

Boeken, stylo’s en bierkaartjes! Dat was de eerste keuze van heel wat etablissementen om zich snel in regel te stellen. Kristof, een rasechte webtovenaar, herkende meteen een heikel punt in het systeem.

Digitaal registreren

“Niet alleen was het voor de eigenaars van de etablissementen steevast een gezeul met documenten, ook als klant kun je je daar vragen bij stellen. Je krijgt een pen en boek in handen geduwd, waar enkele minuten voordien al tientallen andere mensen mee bezig waren. In tijden waar we het contact met elkaar moeten beperken, kan dat tellen natuurlijk. Daarnaast is iedere zaakvoerder verplicht om na 14 dagen de gegevens van de mensen te vernietigen. Automatisch wil dat zeggen dat ze vanaf dag 15 iedere dag opnieuw blaadjes uit hun boek moeten scheuren. Een titanenwerk waar niemand eigenlijk nog tijd voor heeft.”

Na een bezoek aan een restaurant nam Kristof zijn toetsenbord in handen en begon hij te programmeren. “Voor we onze bestelling plaatsten, moesten we onze gegevens digitaal registeren via de website van het restaurant zelf”, gaat hij verder.

50 euro per jaar

“Een geniaal systeem, uiterst eenvoudig, maar dan wel op voorwaarde dat je over een eigen en vooral erg dure website beschikt. Niet iedereen heeft die mogelijkheden en vooral na de coronasluitingen zijn de beurzen zowat overal leeg.”

Na heel wat programmeerwerk kwam Online-registratie.be tot stand. “Voor slechts 50 euro per jaar kan iedere horecaonderneming hierop intekenen en wordt het registratieproces voor de klanten volledig geautomatiseerd. De cafés of restaurants krijgen een sticker met een QR-code die ze op iedere tafel kunnen kleven en daar stopt hun werk ook. Vervolgens is het aan de klant om zich met hun smartphone te registeren.”

Beveiligd systeem

Wie denkt aan web denkt meteen aan veiligheidslekken, maar daar maakt Kristof meteen komaf mee. “De basis van Online-Registratie is het Drupal-platform” sluit hij af. “We spreken dan over software die alles op alles zet om, in combinatie met beveiligde servers, de gegevens van iedereen volledig te versleutelen. Als je weet dat verschillende mediabedrijven en zelfs verschillende overheden Drupal gebruiken, net vanwege deze geavanceerde vorm van beveiliging, dan weet je dat het goed zit.”

Wie meer informatie wil over het Online-Registratie platform kan terecht op de website www. Web15.be of op de gelijknamige facebookpagina.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.