Johnny's en Marinas, voorzien van heuptasjes en weelderige nektapijten, die de banden van hun Manta's laten gillen op één of andere parking. Het gebruik van clichés is nooit ver weg wanneer we spreken over het tunen en personaliseren van auto's. Het is een cliché die Dries Dumoulin los van tafel veegt. De Kortrijkzaan, die enkele jaren terug uitweek naar het Waasland, organiseert voor de zesde keer de GR8 International Car Show en de naam is niet lukraak gekozen. "We organiseren een Car Show en geen tuning show, dit is een evenement voor iedere autoliefhebber waar het personaliseren of 'customizen' van de wagen slechts een klein deeltje vertegenwoordigd".
...

Johnny's en Marinas, voorzien van heuptasjes en weelderige nektapijten, die de banden van hun Manta's laten gillen op één of andere parking. Het gebruik van clichés is nooit ver weg wanneer we spreken over het tunen en personaliseren van auto's. Het is een cliché die Dries Dumoulin los van tafel veegt. De Kortrijkzaan, die enkele jaren terug uitweek naar het Waasland, organiseert voor de zesde keer de GR8 International Car Show en de naam is niet lukraak gekozen. "We organiseren een Car Show en geen tuning show, dit is een evenement voor iedere autoliefhebber waar het personaliseren of 'customizen' van de wagen slechts een klein deeltje vertegenwoordigd".De verhaallijn van Dries is duidelijk en rechtlijnig. "Een tiental jaar geleden kreeg de term 'tuning' een erg slechte reputatie opgespeld. Een paar mensen die met een spoiler op hun wagen zich ronduit als idioten gedroegen, hebben er eigenhandig voor gezorgd dat een volledige community van gepassioneerde autoliefhebbers door het slijk werd gehaald. Wij nemen daar resoluut afstand van, dergelijke mensen ga je hier ook niet aantreffen".Die slechte reputatie van de enkelen, zorgt ook vandaag nog steeds voor kopzorgen bij Dries. "Tijdens de opbouw van de beurs stond de politie op alle invalswegen klaar om de auto's van de deelnemers aan de kant te zetten en op de bon te zwieren. Het was een gerichte actie tegen onze organisatie, wat wel een beetje jammer is. We hebben een strak veiligheidsplan voorgelegd aan de lokale overheid en politie, maar die wilden van geen liefde weten. Zonde, vooral van al het werk dat iedereen in die beurs steekt, maar we laten het de pret niet bederven".Een internationale beurs organiseren, het is geen activiteit die lichtzinnig aangepakt moet worden. "We hebben hier allemaal een dagtaak" vervolgt Dries. "Na de dagtaak verzorgen we ook de uitgave van ons eigen magazine met de naam GR8. Zes jaar geleden wilden we de knappe wagens uit ons magazine tot leven brengen en zijn we met de show gestart. De organisatie hiervan komt er dan ook nog eens bij. We kunnen met hand op het hart zeggen dat we hier een jaar lang, dag in dag uit mee bezig zijn. Alles, van À tot Z, doen we zelf. Van het plannen tot het opzetten van de standen, we kennen hier geen saaie momenten alvast".De inzet voor Dries is dan ook groot en de verwachtingen mogelijks nog groter. "Vorig jaar klokten we af op 38.000 bezoekers, een cijfer waar we best wel trots op mogen zijn. Dit jaar gaan we proberen de kaap van de 45.000 bezoekers te halen. Met meer dan 40 exposanten, 30 clubs en 800 tentoongestelde auto's zou dat cijfer realistisch moeten zijn".Bezoekers aantrekken, het is meer dan alleen maar affiches kleven en op social media aanwezig zijn. Vooral in de autowereld willen bezoekers overdonderd worden met visueel geweld, iets wat Dries goed heeft begrepen. "Het pronkstuk van de show is dit jaar onze eigen Lamborghini Huracan Golden Edition. Een blitse hypersportwagen, die we van kop tot teen van een persoonlijke toets hebben voorzien. Een wide bodykit zorgt voor een persoonlijke toets aan het koetswerk maar het is vooral de verf die de wagen EN de beurs op de kaart heeft gezet. We spendeerden meer dan 40.000 euro aan de verf en de airbrush-afwerking, door ondermeer echt goud erin te verwerken. Dit is een pronkstuk die bovendien nog eens straatlegaal is ook. Na de beurs gaat hij, door middel van een speciaal transport, richting Duitsland waar hij tentoongesteld zal worden op de grootste beurs bij onze oosterburen".GR8 pretendeert een internationaal event te zijn, een stelling die niet echt overdreven is zo blijkt. Een allegaartje van nationaliteiten zakt jaarlijks af naar Kortrijk om het evenement bij te kunnen wonen. De meest markante verschijning is Pauline Thomas, een pittige tante die in het dagelijkse leven als kapster aan de slag is in het Verenigd Koninkrijk. De vijftiger staat er met haar volledig uitgebouwde Japanse snelheidsmachine met meer dan 700pk onder de motorkap. "Ik ben hier reeds voor het derde jaar op rij en kijk nu al uit naar de volgende editie, ik wil dit event voor geen geld ter wereld missen" klinkt het vurig. Op de vraag of ze van mening is dat de autowereld er eentje is waar jong, mannelijk geweld de plak zwaait, krijgen we meteen lik op stuk. "Vrouwen heersen hier, misschien niet allemaal achter het stuur, maar nagenoeg alle mannen gaan toch altijd eerst ten rade bij hun vrouw wanneer ze een nieuwe upgrade op hun voertuig willen bouwen. Het zijn dan meestal ook de vrouwen die de finale beslissing in handen hebben". Terwijl Pauline schartert van het lachen, knikt haar echtgenoot instemmend. "Ik durf ze niet tegenspreken" klinkt het.Opmerkelijke aanwezige op zaterdag, was niemand minder dan Miss Exclusive 2018. De schone blondine kwam zelf ook even genieten van het mechanische moois en aarzelde natuurlijk niet om te poseren met bezoekers voor de bijna obligatoire selfies.(CL)