"In 1992 zijn mijn ouders begonnen met het maken van vegetarische producten, waarvan de burgers het meest bekend zijn. Onze bedoeling is vooral te laten ervaren dat vegetarisch eten ook een heel aangename beleving kan zijn", vertelt Lieven. Het productiehuis staat voor biologische voeding.
...

"In 1992 zijn mijn ouders begonnen met het maken van vegetarische producten, waarvan de burgers het meest bekend zijn. Onze bedoeling is vooral te laten ervaren dat vegetarisch eten ook een heel aangename beleving kan zijn", vertelt Lieven. Het productiehuis staat voor biologische voeding. "Dat betekent voor ons niet zozeer voldoen aan een lastenboek, maar vooral met respect omgaan met de natuur en de omgeving en zo te werk gaan dat we het nog heel lang kunnen volhouden. Onze visie is dat we altijd opnieuw het land lenen van onze kinderen. We streven ernaar duurzaam te produceren."Het bedrijf kent een rijke geschiedenis die haar wortels heeft in Rwanda, waar de ouders van Lieven - allebei verplegers van opleiding - naartoe trokken. Ze hadden er geen koelkast en moesten uit noodzaak terugvallen op een dieet zonder vlees. "Ze overleefden op peulvruchten, zaden, pitten, granen... eten dat met de armen wordt geassocieerd. Maar ze ondervonden dat met de juiste combinaties die voeding heel volwaardig kan zijn. Mijn moeder is heel creatief in de keuken en gaf toen aan vrienden kookworkshops op basis van haar ervaringen in Afrika. Geleidelijk aan begon ze vragen te krijgen voor het maken van vegetarische burgers of loempia's bijvoorbeeld. Zo groeide de basis voor het bedrijf van vandaag."Behalve Lieven zijn ook zus Nele en Karel, een van de broers, verdergegaan binnen het bedrijf van hun ouders. Daarnaast werken ze samen met heel wat partners in de Benelux. "We willen van boer tot bord op een faire manier en met respect voor iedereen handelen."Behalve voor biologisch, staat het voedingsbedrijf ook voor kwaliteit en duurzaamheid. "Duurzaamheid is een werk van lange adem. Kikkererwten bijvoorbeeld komen uit Turkije omdat ze daar in de beste omstandigheden kunnen groeien. We doen ook onderzoek om kikkererwten in België te kweken, maar het duurt jaren om goede en betaalbare oplossingen te vinden." Er heerst momenteel een debat over de terminologie waarmee vegetarische producten worden aangeduid. Het woord 'burger' zou volgens de vleesindustrie vervangen moeten worden door een alternatieve term zoals een 'schijf', een 'worst' zou een 'staaf' of 'buis' zijn. "Er zijn al alternatieven zoals 'gehackt' om aan te geven dat het niet om vlees gaat. De vraag is wat dan bijvoorbeeld met de 'Zwitserse schijf'? De hele vleesindustrie is een maatschappelijk gegeven waarbij we op zoek moeten naar een nieuwe balans binnen de proteïnenmarkt waar we inzitten. Nog altijd is slechts 10% daarvan vegetarisch, maar er is een verschuiving voelbaar en dat zorgt voor wrevel. Zelf zou ik liever hebben dat ze dat budget investeren in opleidingen voor scholen en een betere kennis en bewustwording over voeding en gezondheid." Lieven werkt als verantwoordelijke voor de verkoop en productontwikkeling in La Vie est Belle. Hij volgde daarvoor een opleiding in Spermalie in 2008. "Als je de grote massa wil overtuigen, dan moet je een alternatief kunnen aanbieden dat even aantrekkelijk is als een gebraad in de oven."(LS)