In de jaren 90 begon Luc Vandecasteele met kunstzinnige creaties, waarmee hij aanvankelijk naar buiten trad op de lokale Sint-Elooisfeesten. Hij gaf en volgde workshops die al snel leidden naar buitenlandse bijeenkomsten, waar hij in contact kwam met heel wat smeden uit zowat alle continenten van de wereld. Zijn vakkennis bleef niet onopgemerkt en zijn naambekendheid bereikte een hoogtepunt in 2009 op het vierde wereldkampioenschap voor kunstsmeden in het Italiaanse Stia. Daar kaapte hij de eerste prijs weg samen met een collectief van Vlaamse smeden.
...

In de jaren 90 begon Luc Vandecasteele met kunstzinnige creaties, waarmee hij aanvankelijk naar buiten trad op de lokale Sint-Elooisfeesten. Hij gaf en volgde workshops die al snel leidden naar buitenlandse bijeenkomsten, waar hij in contact kwam met heel wat smeden uit zowat alle continenten van de wereld. Zijn vakkennis bleef niet onopgemerkt en zijn naambekendheid bereikte een hoogtepunt in 2009 op het vierde wereldkampioenschap voor kunstsmeden in het Italiaanse Stia. Daar kaapte hij de eerste prijs weg samen met een collectief van Vlaamse smeden.De vier collega's uit Vlaanderen presenteerden er onder het thema evenwicht, een kunstwerk dat de naam Balans meekreeg. Luc haalt bescheiden de schouders op als we over wereldkampioen spreken. Hij vindt zichzelf een ambachtelijke kunstsmid. Zijn werken krijgen overal bijval, zo is er een replica van dat winnende werk te bewonderen in het gemeentehuis van Lendelede.In 2016 smeedde hij verder aan het internationale succes, dit keer op eigen bodem met het zeven meter hoge Opus Magnum of het Poppymonument. Dat monument werd gecreëerd op de Grote Markt van Ieper, samen met 250 smeden uit alle windstreken van de wereld. Een werkgroep, mede onder impuls van Luc, had daarvoor gedurende 7 jaar wereldwijd de nodige contacten gelegd. Zo waren er smeden uit Zuid-Afrika, Mexico, Nieuw-Zeeland, Australië, Canada, Italië, Chili, China, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Tsjechië...Er werd maar liefst zes dagen gesmeed aan de 2016 poppies en aan het metershoge kunstwerk, als hommage aan de gesneuvelde soldaten van WO I. Het monument kreeg een uiteindelijke bestemming naast het Duitse militaire kerkhof van Langemark. Het terrein is afgebakend met 26 smeedijzeren panelen, ook al door die internationale smeden bedacht en uitgevoerd. Een jury moest daarvoor kiezen uit 108 ingezonden tekeningen als voorontwerp.Dankzij zijn internationaal opgebouwde faam en reputatie kreeg Luc, samen met een smid uit Oekraïne twee jaar geleden de vraag vanuit de Franse stad Arles-sur-Tech om een werk te realiseren voor hun tweejaarlijkse kunstsmeed-evenement. Arles-sur-Tech is een stadje dat in het verleden bekend stond voor de mijnen waar ijzererts gedolven werd en uiteraard veel smeedwerk werd verricht. Die traditie wordt er in ere gehouden met een Europese bijeenkomst van kunstsmeden, 'Rencontres Européennes de Ferronnerie d'Art' dat al voor de 16de keer plaatsheeft. Telkens worden twee smeden uitgenodigd om een vrije creatie te realiseren en te plaatsen langs de lokale wandelroute 'Route du fer', een wandelroute in de nabijheid van de Pyreneeën.Luc koos voor een kunstsmeedwerk dat de naam 'De vier elementen' kreeg. De externe structuur stelde hij samen met hulp van zijn team in zijn atelier in Lendelede. Zijn vrouw Christine tekende mee voor een deel van het ontwerp. De afwerking zelf gebeurde ter plaatse in een daarvoor ingerichte oude mijnsite van het Franse stadje in oktober 2019 tijdens die Europese bijeenkomst met een 40-tal smeden uit België, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Spanje.Het resultaat, de Vier Elementen, vindt nu een vaste plek langs de wandelroute Route du Fer in de gemeente Amelie-Les-Bains Pallada, een dorp in Frans Catalonië.Op zaterdag 7 maart werd in aanwezigheid van burgemeester Alexandre Reynal uit Amelie-Les-Bains, burgemeester René Bantoure uit Arles-sur-Tech, voorzitter Hermeline Malherbe van de gemeenschap van gemeenten van Vallespir en de voorzitter Bruno Vidal van de Catalaanse smeedvereniging, het kunstsmeedwerk de Vier Elementen van het Belgische smeedteam geleid door Luc Vandecasteele ingehuldigd."In Vlaanderen bestaat geen specifieke opleiding tot smid meer. In het avondonderwijs kan je er nog wel voor terecht, maar een technische afdeling in het middelbaar onderwijs voor de typische knepen van het vak zoals smeden, draaien, frezen vormen en paswerk is er niet meer", zo stelt Luc nog. De winnaar van de cultuurprijs 2016 van Lendelede en van de Alfred Habermannprijs, een internationale erkenning voor wie iets heeft betekend in de wereld van het kunstsmeedwerk, kan dit alleen maar betreuren. Ondertussen kunnen we wel een van zijn werken bewonderen in Langemark, maar er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen. (EDH)