Kunstenares wil 3D-kopie maken van beeldengroep van ‘t Zand

De beeldengroep van Livia Canestraro en Stefaan Depuydt, die 35 jaar lang op 't Zand stond. © Universal Images Group via Getty Images
Stefan Vankerkhoven

Livia Canestraro wil de beeldengroep, die vroeger de fontein op ‘t Zand in Brugge sierde, opnieuw tot leven wekken via 3D-technologie. De bronzen beelden werden vorig jaar gestolen vanop een terrein aan De Blauwe Toren. De Italiaanse kunstenares roept nu op om massaal foto’s van de gestolen beeldengroep te bezorgen en zo het kunstwerk te kunnen reconstrueren. Ze rekent daarvoor op kennissen, klanten en … de miljoenen toeristen die Brugge bezoeken.

De Italiaanse Livia Canestraro (82) pendelt dezer dagen tussen haar geboorteland en haar woning in Varsenare, waar ze decennia lang woonde met haar in 2016 overleden echtgenoot Stefaan Depuydt.

Het kunstenaarsechtpaar ontwierp begin jaren 80 een beeldengroep, die de nationale prijs van het Ministerie voor Openbare Werken won en 35 jaar lang samen met een fontein op ‘t Zand stond. Voor deze creatie werd indertijd 21 miljoen oude Belgische franken (520.576 euro) aan de kunstenaars betaald.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het vorige stadsbestuur opteerde bij de heraanleg van ‘t Zand voor een plein zonder fontein en stalde de bronzen beeldengroep op een braakliggend stuk terrein in de buurt van de stedelijke begraafplaats De Blauwe Toren. Maar onbekenden gingen er in juni 2018 met de monumentale bronzen beelden vandoor. Tot op vandaag tast de politie in het duister. De spectaculaire diefstal is omgeven door een mysterieus waas: net op de dag dat de stad Brugge aan een aannemer de opdracht gaf om de beelden vanop de geheime locatie op te halen en naar het Koning Albert I-park te verhuizen, stelden de verhuizers tot hun afgrijzen vast dat de 5 ton wegende bronzen beeldengroep verdwenen was. “De beelden lagen niet voor het rapen. Om ze te stelen moest je inbreken met een vrachtwagen die zware elementen kan dragen, had je een kraan nodig om ze overheen de voetstukken te tillen en moest je weten waar ermee naartoe”, vertelde toenmalig burgemeester Renaat Landuyt kort na de diefstal.

Die beelden maakten 35 jaar lang deel uit van het Brugs erfgoed en zijn eigendom van de Bruggelingen

De beelden waren, puur wat het brons betreft, 15.000 euro waard. Maar voor de kunstenares zijn de beelden van onschatbare waarde. Nu lanceert ze een opmerkelijke oproep: ze vraagt wereldwijd om foto’s van details van de fontein en de beeldengroep te bezorgen. Met een bijzonder doel: de beelden reconstrueren via 3D-technologie. “De selectie van de foto’s kan leiden tot een reconstructie van die belangrijke delen van de beeldengroep die beschadigd of gestolen zijn. Ik hoop dat de honderdduizenden vooral Japanse toeristen die de beeldengroep gefotografeerd hebben, massaal gehoor geven aan mijn oproep”, zegt Livia Canestraro, die hoopt aan de hand van de foto’s een 3D-sculptuur te kunnen maken. Een replica van de populaire beeldengroep. “Misschien kan dit via een vorm van sponsoring? Die beeldengroep maakte 35 jaar lang deel uit van het Brugs erfgoed. In feite is dit kunstwerk eigendom van de stad. Nee, correctie: van de Bruggelingen.”

Livia Canestraro.
Livia Canestraro.© Davy Coghe

Waar en of Canestraro die beeldengroep uiteindelijk graag zou laten plaatsen ‘t Zand is not done ligt nog niet vast. Ook de vraag of ze een 3D-sculptuur uit kunststof wil maken of opnieuw in brons gieten, blijft voorlopig onbeantwoord. “Alles op zijn tijd, eerst die oproep. We zien wel wat dit oplevert. Ik kan zelf geen 3D-sculptuur maken, die klus laat ik over aan mijn medewerkers.”

Weinig enthousiasme

Het huidige stadsbestuur staat alvast niet van enthousiasme te trappelen om een replica van de beeldengroep een plaatsje te geven op een pleintje in de Brugse binnenstad. “We hebben echt geen plaats voor zo’n plastieken reconstructie”, zegt burgemeester Dirk De fauw.

Livia Canestraro wil alvast iedereen die haar helpt op ‘passende manier’ bedanken. Met een persoonlijk dankbriefje en een door de Italiaanse kunstenares ondertekende foto. En als de beeldengroep opnieuw opgebouwd is, zullen op het nieuwe kunstwerk de namen vermeld worden van al wie meegeholpen heeft bij de reconstructie.


Mensen die in het bezit zijn van foto’s van de beeldengroep, kunnen hun drie beste foto’s uploaden op de website www.alamy.it.