Kunstacademie Poperinge maakt podcasts over het leven in quarantaine

Thomas Gerard neemt deel aan een online podcastles. Aanwezig in de les zijn van links naar rechts: Stefanie Vandewalle, Sara Logghe en directeur Wim Chielens. Rosita Boussemaere en Janpieter Chielens ontbreken op de foto.
Stefanie Vandewalle

De groep podcastmakers van Kunstacademie Poperinge is nog nooit zo actief geweest als in deze lockdown. Verschillende leerlingen, onder wie directeur Wim Chielens zelf, maken korte tot middellange podcasts over het leven in quarantaine. “We zijn ambitieus: zolang de lockdown duurt, willen we PoDdicht maken. De situatie kent nog veel verschillende invalshoeken en naarmate de situatie evolueert, zal de podcastreeks mee evolueren”, aldus Thomas Gerard, een van de zes makers.

Sinds september 2019 loopt aan de Kunstacademie Poperinge de opleiding ‘podcasts maken’. “Tijdens de sluiting van de academie naar aanleiding van de coronacrisis, gingen onze lessen online door”, legt Wim Chielens, de directeur van Kunstacademie Poperinge, uit.

“In minder dan een week tijd groeiden we uit tot een waar podcastcollectief dat zich volop op het leven in quarantaine gooide. Het resultaat was en is een steeds langer wordende lijst van podcasts die allemaal een link hebben met de huidige crisissituatie in ons land en in heel de wereld.”

PoDdicht

“Met de lockdown in het achterhoofd kwamen we al gauw op de toepasselijke naam ‘PoDdicht’ voor onze podcastreeks. Het aanbod is eigenlijk heel uiteenlopend, wat meteen ook de troef van onze reeks is“, vindt hij. “Zo is er een gesprek met een geriater die nu bijspringt op de spoedgevallendienst in het ziekenhuis waar hij werkt, een korte historische bijdrage over een Noord-Engels dorpje dat tijdens de Zwarte Pest in vrijwillige quarantaine ging en zo de omgeving voor de pest behoedde.”

“Ook kun je een wandeling langs de ‘pestewegeltjes’ in Poperinge meevolgen of een badinerende reflectie over het feit dat veel thuiswerkers niet meer weten welke dag we zijn, is er een montage van dagboekfragmenten van mensen uit Frankrijk, Nederland en de Westhoek, en ga zo maar verder”, vertelt de directeur.

“Artistieker en intiemer”

Voorlopig bestaat het podcastcollectief uit zes makers. Het zijn Rosita Boussemaere, Janpieter Chielens, directeur Wim Chielens, Thomas Gerard en Stefanie Vandewalle. Ook leerkracht Sara Logghe (30), die afkomstig is uit Izegem, schoolliep in Roeselare en tegenwoordig in Gent woont, doet mee.

“Na mijn studies geschiedenis volgde ik nog communicatiewetenschappen”, schetst Sara. “In 2011 werd ik vrijwilliger bij het medialab van Ugent, Urgent.fm, waar ik nu lid ben van het producersoverleg en nog steeds een wekelijkse show heb op zondag. Vrijwel meteen werd ik er on air gegooid en via trial-and-error leerde ik heel snel bij. Tot nu toe had ik er drie programma’s: Tumult.fm, Parlevink – een programma over de schoonheid van het woord – en nu Leitmotiv, over klassieke muziek. Ik kreeg er de vrijheid om te experimenteren met verschillende vormen van radio maken, waardoor ik ook de liefde voor podcasts maken te pakken kreeg.”

“In 2016 begon ik samen met mijn vriendin Trees Accou met de podcast De Bende van het Boek. Ik maakte ook de podcast ‘Aan het Woord’ in 2018. Momenteel experimenteer ik met de ‘Kotcast’ in De Kroon en coach ik een aantal bedrijven bij het maken van hun eigen podcast. Ik maak nog steeds heel graag radio, maar podcasts maken vind ik artistieker én intiemer. Als luisteraar leen je je oor aan iemand die een heel specifieke boodschap voor je heeft. Ook in de omgekeerde richting, als maker, vind ik dat het grootste voorrecht: dat mensen bereid zijn naar jou te luisteren en je nog interessant blijken te vinden ook. Ook het experimenteren met audio en muziek vind ik heel leuk, maar is wel tijdsintensief. De laagdrempeligheid van het medium zorgt ervoor dat iedereen podcasts kan maken.”

Werken in een collectief is heel leuk omdat je elkaar steunt en aanmoedigt.

Sara is aan de slag als project manager bij Cultuurconnect, de koepel voor Vlaamse en Brusselse bibliotheken. Daarnaast is ze ook freelancer in bijberoep. “Zo maak ik mijn eigen podcasts, geef ik workshops, begeleid ik bedrijven en particulieren bij het maken van hun eigen workshops én geef ik les aan de Kunstacademie van Poperinge, wat reuze meevalt”, lacht ze.

“Tijdens de lessen doen we inspiratie op door te luisteren naar fragmentjes die we koppelen aan theoretische toelichting. Vanaf les één ging iedereen eerst individueel aan de slag. Vanuit de persoonlijke struggles ontdekten we de theorie van het opnemen, monteren en distribueren. Samen inspireren we elkaar door onderling te brainstormen, ideeën uit te wisselen, te luisteren naar elkaars werk en tips aan te brengen. Ook was er al een gastles met podcastmaker Eva Moeraert van het onovertroffen ‘Waarom?’.”

“Nu zorgde de lockdown ook voor creatieve kansen en besloten we online om samen verder te gaan. Werken in een collectief is heel leuk omdat je elkaar steunt en aanmoedigt. Anders dan in workshops van hoogstens een paar dagen, leer ik iedereen ook beter kennen. Op die manier kun je na een tijdje de stijl van elke podcastmaker onderscheiden. Voor onze PoDdicht zorgt dat ervoor dat we een mooie mix hebben van montages, verhalen, beschouwingen, muziekkeuzes, geluidseffecten. Ik heb trouwens zelf ook al veel bijgeleerd. Dat is een groot voordeel van lesgeven: je wordt dingen gevraagd die je zelf niet altijd weet, dus moet je op onderzoek en zo leer je zelf weer bij”, vertelt lesgeefster Sara.

“Persoonlijke band”

Thomas Gerard (42) uit Poperinge, die leerkracht cross-over en mediakunst is, twijfelde niet om zich in te schrijven voor de gloednieuwe opleiding. “Ik pruts al van jongs af aan met de cassetterecorder en de synthesizers van mijn grote broer. Dan draaide ik bijvoorbeeld zijn microfoons open om die daarna niet meer uit te krijgen en vervolgens versteld te staan van het maffe geluid dat ze daarna maakten”, vertelt Thomas, die opgroeide in Roeselare en na zijn studies Mixed Media en Electronic Design in Gent in Antwerpen ging wonen. Daar verlangde hij naar eigen zeggen hevig naar een slimme stad met meer ronde punten dan verkeerslichten.

Hij glimlacht: “In 2015 toonde de liefde me de weg naar Poperinge en nu wil ik er absoluut nooit meer weg. Deze stad heeft niets te weinig, en niets te veel. Het is een onderschatte parel voor wie de voordelen van stad en platteland wil combineren”, vindt hij.

Geluid en muziek zijn altijd aanwezig geweest in zijn leven. “Later kwam er ook schrijven bij, al bleek mijn aandachtsspanne te kort om lange verhalen te schrijven. Ik hou enorm van kleinmenselijke verhalen, bijvoorbeeld van Guy de Maupassant, en van de punkjournalistiek van Hunter S. Thompson. In een podcast komt alles naadloos samen. Mijn auto is niet van de nieuwste, en ergens in het voorjaar van 2017 gaf de autoradio de geest. Ik heb nog diezelfde dag een paar podcasts binnengehaald op mijn telefoon en ik was onmiddellijk verkocht. Sindsdien luister ik me werkelijk te pletter.”

Het moeilijkste aan podcasts maken vind ik het wennen aan je eigen stem. Een podcast lijkt meer op een boek dan op televisie, en wordt vaak beluisterd via een koptelefoon. In die intieme ruimte ben je als verteller betrokken partij. Een goede podcast cultiveert dan ook een persoonlijke band tussen onderwerp en verteller, wat we met PoDdicht dan ook zo veel mogelijk proberen te doen”, besluit Thomas.

Beluisteren

Je kan de podcasts gratis beluisteren via de Soundcloudpagina van Kunstacademie Poperinge. Nog leuker is de afspeellijst op Spotify. Daar hoor je de verschillende podcasts na elkaar, met ertussenin aangepaste liedjes of muziekjes. Zo wordt het een echt radioprogramma. Ideaal voor deze ophoktijden

https://soundcloud.com/kunstacademie-poperinge/sets/poddicht

https://open.spotify.com/playlist/5znFmH3u3y9Vt775Vt6TX0?si=4syvmUCASvyV5CFjUJgbIw

Meer informatie op kunstacademie@poperinge.be of 0496 27 96 58

Drie aanraders van Sara

1. Switched on pop

2. BOB

3. Turven met woord

De top 3 van Thomas

1. S-Town

2. Mystery Show

3. 99% Invisible

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.