Kunst en Broedermin zag het levenslicht in 1870. Op een korte onderbreking na bracht Kunst en Broedermin elk toneelseizoen een nieuw stuk voor het voetlicht. "In 1998 werd geen toneelstuk opgevoerd", weet voorzitter Lena Makelberg, "De leden van het bestuur werden te oud en veel oudere leden hielden het voor bekeken. Het grootste probleem was toen het gebrek aan jongeren."
...

Kunst en Broedermin zag het levenslicht in 1870. Op een korte onderbreking na bracht Kunst en Broedermin elk toneelseizoen een nieuw stuk voor het voetlicht. "In 1998 werd geen toneelstuk opgevoerd", weet voorzitter Lena Makelberg, "De leden van het bestuur werden te oud en veel oudere leden hielden het voor bekeken. Het grootste probleem was toen het gebrek aan jongeren."Na een jaartje onderbreking werd de draad weer opgepikt. Kunst en Broedermin werd onder impuls van Lena Makelberg en huidig secretaris Frieda Bol in 1999 terug opgestart. "Ik begrijp niet hoe we dat toen allemaal beredderd hebben", vertelt Frieda. "We hadden niets en wisten niet hoe we bepaalde zaken moesten aanpakken, maar uiteindelijk is alles vrij vlug in positieve zin geëvolueerd.""Cultureel centrum het SWOK was er toen nog niet", herinnert penningmeester Antoon Willemyns zich. "De voorstellingen vonden plaats in het Blommenhof. We moesten zelf zorgen voor belichting. Het SWOK is een grote verbetering. In minder goede omstandigheden optreden, zouden we echt niet meer zien zitten.""Net als in 1998 hebben we jongere spelers nodig", pikt Lena Maekelberg in. "We zijn vooral op zoek naar mannen. Dat mogen dertigers en veertigers zijn, maar ook oudere en jongere acteurs of extra dames gaan we zeker niet weigeren. Het gebrek aan mannelijke acteurs is de hoofdreden waarom we een sabbatjaar inlassen. Vorig jaar was al een rotjaar. Omdat een aantal mannelijke spelers niet aanwezig kon zijn op de repetities moesten we hen telkens vervangen. Daarbij namen enkele dames tijdens de repetities de ontbrekende mannelijke rollen over wat natuurlijke allesbehalve ideaal werken is."Drie acteurs beslisten ondertussen om er de brui aan te geven. "Marc Vanclooster gaf aan dat hij geen avondmens is en de repetities en voorstellingen niet meer zag zitten", gaat Lena verder, "Onze jongere acteur Vincent Dewaele verhuisde naar Gent en ook Germain Platteeuw stopte ermee.""Ik ben 70 en had gezegd dat ik op die leeftijd zou stoppen", pikt Germain in. "Een bijkomende reden is dat het tijdens de repetities vorig jaar niet echt meer vlotte." Ook één actrice stopte ermee. "Lies Pinket moest voor de repetities vanuit Beveren naar Staden trekken", weet Lena, "Haar echtgenoot diende zich telkens over hun kinderen te ontfermen, terwijl zij en haar echtgenoot ook een druk beroepsleven hebben.""Lies werd lid nadat we vier jaar geleden tijdens alle voorstellingen strooibriefjes legden met daarop een oproep naar extra acteurs", weet bestuurslid Germain Platteeuw. "Zij was de enige die reageerde.""Het is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden om vers bloed aan te trekken", stelt Lena Maekelberg. "Het is een groot probleem om mensen uit hun zetel te krijgen. Daarnaast hebben vooral jonge mensen een ruime keuze aan ontspanningsmogelijkheden." "Als we tegen volgend jaar niet de nodige mensen vinden, dan hebben we een groot probleem", meent Antoon Willemyns. Maar het betekent niet dat Kunst en Broedermin de handdoek in de ring gooit. "Volgend jaar vieren we onze 150ste verjaardag", licht Lena toe. "Desnoods zoeken we een stuk met slechts twee mannenrollen."Wie acteerambities heeft, kan zich melden bij Frieda Bol (friedabol@yahoo.com), Lena Maekelberg (maekelberglena@outlook.com) of Germain Platteeuw (germainplatteeuw@gmail.com). (BCH)