23.000 euro. Zoveel geld werd er opgehaald voor Evelyn. Het meisje van een jaar is de dochter van een van de werknemers van Jonas. "Toen hij me kwam vertellen over zijn privésituatie, was ik meteen aangedaan. Ik ben ook de papa van een jonge dochter, zo'n verhaal grijpt je direct naar de keel. Evelyn heeft een gezwel in de liesstreek. Om de medische kosten wat te dekken hebben wij een benefiet georganiseerd. Maar ondertussen gaat het de goede kant uit met Evelyn. Het gezwel is op natuurlijke wijze wat opgeschoven, zodat het beter bereikbaar is. Hoe dat medisch allemaal te verklaren, weet ik niet, maar het is duidelijk goed nieuws."

Mazoutstokers

Jonas organiseerde de benefiet uiteraard niet alleen, maar met zijn vrienden van de Mazoutstokers. Het ontstaan van deze vriendengroep is best wel origineel te noemen. "Dat gebeurde eigenlijk via WhatsApp. Via dat sociale medium leerden we elkaar kennen. Het zijn allemaal mensen uit de transportsector. Vandaar ook onze naam. We sturen er plezantigheden door, maar ook interessante weetjes. Er zijn mensen bij aangesloten van over heel de provincie. We delen er onze liefde voor de vrachtwagens. Soms worden wij als truckchauffeurs wat als piraten van de weg aanzien, wat we helemaal niet zijn. Het is voor ons ook niet altijd makkelijk werken. Zelf moet ik vaak in stadscentra zijn om te leveren en dat is een hels werk. Autobestuurders tonen vaak weinig begrip en soms gebeurt er dat er eentje voor jou bewust kort begint te remmen. Maar dan beseffen ze niet dat wij een gevaarte van 44.000 kilogram besturen."

Toen men op zoek moest gaan voor de invulling van de benefietactie kwam men al snel bij de voorliefde van de Mazoutstokers terecht. "Hier op het industrieterrein waar Terraca gevestigd is en waar ook mijn pa zijn zaak heeft, konden we een waar dorp vol trucks samenbrengen. De deelnemende truckers betaalden elk 15 euro. We hadden er vrachtwagens van allerlei slag en hoe meer lichtjes en hoe meer show, des te liever we het hebben. Het inschrijvingsgeld en de sponsoring samen met de drank en het eten dat we verkochten, leverden toch een mooie som op van 23.000 euro. Daarmee zijn de ouders van Evelyn een flink stuk geholpen."

Nieuwe benefiet

Het smaakt duidelijk naar meer voor de Mazoutstokers. "We gaan zeker opnieuw een benefiet doen. Voor wie en wat, dat zijn we nog aan het bekokstoven, maar het is al zeker dat het op dezelfde locatie hier in de Industrieweg zal zijn. In principe ook opnieuw in oktober. We hebben al wat ideeën voor goede doelen, maar daarover dus later pas meer."

En ondertussen heeft Jonas meer dan de handen vol met zijn bedrijf Terraca. "Wat wij doen? Wij gaan daktuinsubstraat op de daken 'blazen'. Dat substraat is een eigen mengeling van lavagesteente, waarop je je daktuin kan aanleggen. In feite kan alles daar op groeien, op voorwaarde dat je dak het gewicht kan dragen natuurlijk. Mijn zus Emma heeft met haar bedrijf EMC een bedrijf dat totaalconcepten daarrond uitwerkt. We vullen elkaar dus aan."

BIO

Jonas Callens

Privé

Jonas Callens (28) woont in Ingelmunster, maar is een echte Ruiseledenaar. Hij heeft er zijn bedrijf langs de Industrieweg. Ook zijn zus Emma (24) en ouders Dirk Callens en Hilde Goossens werken mee in de zaak. Jonas is de papa van Julienne (2,5). Zijn vriendin heet Iris Versnoyen.

Opleiding en loopbaan

Jonas volgde aan het VTI in Tielt mechanische vormgeving, optie kunststoffen. Hij ging eerst in een fabriek aan de slag, vooraleer hij bij zijn pa die tuinaannemer is, mocht beginnen. Nu runt hij Terraca.

Vrije tijd

Maakt deel uit van De Mazoutstokers, een groep vrienden uit de transportsector. Hij houdt van alles wat met vrachtwagens te maken heeft.

"We hebben eerst toch wel wat zwarte sneeuw gezien!"

Je mocht van je pa niet meteen bij hem komen werken. Waarom?

"Mijn pa wou dat ik eerst in een fabriek ging werken, dat zou een goede leerschool zijn. En dat werd het. Ik was maar al te blij later bij hem aan de slag te kunnen en mijn eigen ding te kunnen doen. Het idee om Terraca op te richten was snel geboren, maar om te komen waar we nu staan, hebben we wel wat zwarte sneeuw gezien."

Hoe kom je er in godsnaam bij om daktuinsubstraat op daken te blazen?"

"Ik werkte dus al een tijdje bij mijn pa en zag hoe bij de aanleg van daktuinen lavagesteente in zakjes van 20 kilogram naar boven moest gesjouwd worden. Ik dacht: dat kan efficiënter! Ik werkte een systeem uit waarmee we nu het substraat op het dak kunnen blazen. Dat gaat uiteraard veel sneller en er komt minder handenarbeid aan te pas. Zeker ook handig bij erg grote daktuinen."

Je hebt zelfs een eigen groeve in het Duitse Eifelgebergte?

"Klopt. En die groeve ontginnen wij met mensen ter plaatse, vandaar ook onze eigen mengeling aan gesteente. De vracht wordt per boot naar hier getransporteerd."

Lees de verhalen van alle Kraks van West-Vlaanderen op www.kw.be/krak2019

23.000 euro. Zoveel geld werd er opgehaald voor Evelyn. Het meisje van een jaar is de dochter van een van de werknemers van Jonas. "Toen hij me kwam vertellen over zijn privésituatie, was ik meteen aangedaan. Ik ben ook de papa van een jonge dochter, zo'n verhaal grijpt je direct naar de keel. Evelyn heeft een gezwel in de liesstreek. Om de medische kosten wat te dekken hebben wij een benefiet georganiseerd. Maar ondertussen gaat het de goede kant uit met Evelyn. Het gezwel is op natuurlijke wijze wat opgeschoven, zodat het beter bereikbaar is. Hoe dat medisch allemaal te verklaren, weet ik niet, maar het is duidelijk goed nieuws."Jonas organiseerde de benefiet uiteraard niet alleen, maar met zijn vrienden van de Mazoutstokers. Het ontstaan van deze vriendengroep is best wel origineel te noemen. "Dat gebeurde eigenlijk via WhatsApp. Via dat sociale medium leerden we elkaar kennen. Het zijn allemaal mensen uit de transportsector. Vandaar ook onze naam. We sturen er plezantigheden door, maar ook interessante weetjes. Er zijn mensen bij aangesloten van over heel de provincie. We delen er onze liefde voor de vrachtwagens. Soms worden wij als truckchauffeurs wat als piraten van de weg aanzien, wat we helemaal niet zijn. Het is voor ons ook niet altijd makkelijk werken. Zelf moet ik vaak in stadscentra zijn om te leveren en dat is een hels werk. Autobestuurders tonen vaak weinig begrip en soms gebeurt er dat er eentje voor jou bewust kort begint te remmen. Maar dan beseffen ze niet dat wij een gevaarte van 44.000 kilogram besturen."Toen men op zoek moest gaan voor de invulling van de benefietactie kwam men al snel bij de voorliefde van de Mazoutstokers terecht. "Hier op het industrieterrein waar Terraca gevestigd is en waar ook mijn pa zijn zaak heeft, konden we een waar dorp vol trucks samenbrengen. De deelnemende truckers betaalden elk 15 euro. We hadden er vrachtwagens van allerlei slag en hoe meer lichtjes en hoe meer show, des te liever we het hebben. Het inschrijvingsgeld en de sponsoring samen met de drank en het eten dat we verkochten, leverden toch een mooie som op van 23.000 euro. Daarmee zijn de ouders van Evelyn een flink stuk geholpen."Het smaakt duidelijk naar meer voor de Mazoutstokers. "We gaan zeker opnieuw een benefiet doen. Voor wie en wat, dat zijn we nog aan het bekokstoven, maar het is al zeker dat het op dezelfde locatie hier in de Industrieweg zal zijn. In principe ook opnieuw in oktober. We hebben al wat ideeën voor goede doelen, maar daarover dus later pas meer."En ondertussen heeft Jonas meer dan de handen vol met zijn bedrijf Terraca. "Wat wij doen? Wij gaan daktuinsubstraat op de daken 'blazen'. Dat substraat is een eigen mengeling van lavagesteente, waarop je je daktuin kan aanleggen. In feite kan alles daar op groeien, op voorwaarde dat je dak het gewicht kan dragen natuurlijk. Mijn zus Emma heeft met haar bedrijf EMC een bedrijf dat totaalconcepten daarrond uitwerkt. We vullen elkaar dus aan.""We hebben eerst toch wel wat zwarte sneeuw gezien!"Je mocht van je pa niet meteen bij hem komen werken. Waarom?"Mijn pa wou dat ik eerst in een fabriek ging werken, dat zou een goede leerschool zijn. En dat werd het. Ik was maar al te blij later bij hem aan de slag te kunnen en mijn eigen ding te kunnen doen. Het idee om Terraca op te richten was snel geboren, maar om te komen waar we nu staan, hebben we wel wat zwarte sneeuw gezien." Hoe kom je er in godsnaam bij om daktuinsubstraat op daken te blazen?""Ik werkte dus al een tijdje bij mijn pa en zag hoe bij de aanleg van daktuinen lavagesteente in zakjes van 20 kilogram naar boven moest gesjouwd worden. Ik dacht: dat kan efficiënter! Ik werkte een systeem uit waarmee we nu het substraat op het dak kunnen blazen. Dat gaat uiteraard veel sneller en er komt minder handenarbeid aan te pas. Zeker ook handig bij erg grote daktuinen."Je hebt zelfs een eigen groeve in het Duitse Eifelgebergte?"Klopt. En die groeve ontginnen wij met mensen ter plaatse, vandaar ook onze eigen mengeling aan gesteente. De vracht wordt per boot naar hier getransporteerd." Lees de verhalen van alle Kraks van West-Vlaanderen op www.kw.be/krak2019