Kortrijkzane Cindy Frey bindt strijd aan met negativisme met foto’s, kunst en rock ‘n roll

Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

In de strijd tegen het coronavirus is het belangrijk om het medische aspect onder handen te nemen. Ook de psychologische kant en vooral het bekampen van de almaar groter wordende negativiteit is een niet te onderschatten taak. Kortrijks kunstenares Cindy Frey (44) heeft alvast haar eigen manier gevonden om wat positiviteit te brengen: met foto’s, kunst en rock ‘n roll. “Ondertussen nemen zelfs kinderen deel aan de Lockdown art challenges”.

Cindy is geen onbekende in het Kortrijkse en zelfs internationale straatbeeld. De kunstenares trok de wereld rond als succesvol rockfotografe, waar ze in het kielzog van de grootste gitaarhelden onvergetelijke clichés maakte. “Toen ik mijn tattooshop in Kortrijk begon, zei ik het internationale geweld vaarwel. Mijn aandacht ging volledig naar het uitbouwen van mijn zaak maar de passie voor fotografie bleef natuurlijk wel altijd sluimeren”. Die passie kon Cindy thuis blijven beleven samen met de kleine man in haar leven. “Mijn zoontje Jett poseert graag en al snel werkten we samen een idee uit we bekende albumhoezen zouden gaan namaken. Jett zou dan telkens poseren als de originele artiest, zij het dan met enkele kindvriendelijke wijzigingen”. Hiermee refereert Cindy naar haar expo ‘Hey Ho, Let’s Go’, die de Kortrijkse kunstwereld op haar grondvesten deed daveren. “Voor de affiche werd onze imitatie van Johnny Cash gebruikt, Jett mocht hier natuurlijk wel niet poseren met de ‘vuile vinger’. Het werd dus een kindvriendelijke versie van de iconische cover”.

Al grappend komen we terecht bij het verlengde van het project, dat tijdens de coronatijden een nieuwe invulling kreeg. “Het volstaat om sociale media te doorbladeren en je wordt ondergedompeld in een wereld die almaar negatiever wordt. Mensen zijn bang, mensen zijn ongerust en dat werkt enorm in op iemand. Ik had ook even te kampen met een dipje want uiteindelijk sloot ook ik mijn zaak en viel ik terug op helemaal niets“. Cindy haalde haar fototoestel van onder het stof en lanceerde een nieuwe, positieve challenge. “Jett neemt nu de poses aan van enkele iconische pop- en rock foto’s en die gooien we dan op onze Instagram account met toepasselijke naam LockdownRockstars. Het voelde gewoon leuk aan en al snel kreeg ik foto’s toegestuurd van andere mensen die net hetzelfde deden. Ze vonden het idee positief, fris en vooral verlossend. Geen negatief coronanieuws maar aangename dingen om de zinnen te verzetten. Voor ik het wist waren het niet alleen rocksterren maar ook acteurs en zelfs filmposters die werden geïmiteerd. De bedoeling is dan ook dat mensen thuis blijven, op zoek gaan naar dingen die ze nog liggen hebben en zo iets maken. Slecht bestaat niet, grappig en creatief dan weer wel”.

Kortrijkzane Cindy Frey bindt strijd aan met negativisme met foto's, kunst en rock 'n roll

Naast de LockdownRockstars stimuleert Cindy ook mensen om met potlood en papier aan de slag te gaan. “Ook onder tattoo artiesten heerst er heel wat ongerustheid” gaat ze verder. “Ik lanceerde daarom de groep ‘Lockdown art’ op facebook met als idee die artiesten een dagelijkse uitdaging te geven. Op die manier verzetten ze ook hun zinnen en denken ze niet meteen aan de problemen die al die maatregelen met zich meebrengen. Een prent van een artiest wordt online gezet en iedereen geeft zijn eigen visie hierop. Creatief en uitdagend, zonder verplichtingen!” Ook die challenge werd al snel door de massa opgepikt zo blijkt. “Plots begonnen we ook tekeningen te krijgen van mensen die helemaal niet in de tattoo sector actief zijn. Kinderen, mensen die plots werkloos zijn geworden of zelfs facebookers die gewoon graag tekenen. Ook hier was het vooral het niet-negatieve aspect van het geheel dat aantrok. Mensen weten wel dat ze met die challenge helemaal niets kunnen winnen maar ze vinden het gewoon leuk. Wie leuke dingen doet, denkt niet aan negatieve zaken en gaat dan ook heel wat beter om met het lockdown-gebeuren”.

Niets te winnen, voor de teken challenge klopt het niet helemaal. Om wat geld in het laatje te brengen moesten alle deelnemers gaan stemmen op een selectie aan ingezonden tekeningen. “De prent met de meeste stemmen werd vereeuwigd op een T-shirt, die te koop werd aangeboden” sluit Cindy af. “Ondertussen werden reeds een 30-tal stuks verkocht waarvan de opbrengst integraal wordt geschonken aan het AZ Groeninge. Het is onze, artistieke manier om die mensen een duwtje in de rug te geven”.

https://www.youtube.com/watch?v=8Sg6c-9Q0p8

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier