De beslissing om geen fysieke verkoop te organiseren, komt van het nationale bestuur van de vzw Kom op tegen Kanker. "Met het coronavirus willen we geen risico's nemen. Gezondheid gaat voor. Bovendien werd een traditionele verkoop door de geldende veiligheidsmaatregelen onmogelijk. We hopen op ieders begrip en bedanken al wie zich inzet om van de onlineverkoop een succes te maken", klinkt het daar. De Kortrijkse vrijwilligers kunnen niet anders dan zich neerleggen bij die be...

De beslissing om geen fysieke verkoop te organiseren, komt van het nationale bestuur van de vzw Kom op tegen Kanker. "Met het coronavirus willen we geen risico's nemen. Gezondheid gaat voor. Bovendien werd een traditionele verkoop door de geldende veiligheidsmaatregelen onmogelijk. We hopen op ieders begrip en bedanken al wie zich inzet om van de onlineverkoop een succes te maken", klinkt het daar. De Kortrijkse vrijwilligers kunnen niet anders dan zich neerleggen bij die beslissing. Maar dat doen ze niet van harte. "Hebben we dan niets geleerd van het Rode Kruis", vraagt Sylvie D'Hondt (60) zicht af. "Daar haalden ze met hun stickerverkoop geen fractie op van wat ze nodig hadden om de vzw te doen draaien. We spreken hier over mensenlevens. Minder geld wil immers zeggen minder onderzoek." Sylvie verloor haar mama twintig jaar geleden na een slopende ziekte aan baarmoederhalskanker en zet zich sindsdien in voor verschillende projecten die geld inzamelen voor kankeronderzoek. Ook haar goede vriend Marc Speybrouck (62), dit jaar nog verkozen tot de Krak van Kortrijk, is teleurgesteld. Hij heeft een soort beendermergkanker en is een van de drijvende krachten achter de plantjesverkoop, de Bruggenloop en Levensloop in Kortrijk. Samen verkochten de twee vorig jaar maar liefst 350 plantjes. "Kortrijk is een van de best verkopende regio's. Vorig jaar gingen hier maar liefst 11.000 plantjes over de figuurlijke toonbank. Goed voor 77.000 ingezamelde euro's", aldus Marc. "Mensen zullen de plantjes wel online kunnen kopen, maar wie doet dat? Ze zullen het niet zien zitten om ze af te halen. Of ze zullen het simpelweg vergeten. Mensen aanspreken is nog steeds de beste tactiek om iets te verkopen. We kunnen toch perfect reglementair werken. Mondmaskers, contactloos betalen... Als dat kan in winkels, kunnen wij dat ook. Veel mensen met kanker behoren tot een risicogroep en moeten zich deze dagen nog steeds verstoppen in hun huizen. Maar wij als vrijwilligers staan te springen om hen te helpen. Het is jammer dat we die kans niet krijgen."Wie toch een plantje wil kopen dit jaar kan dat online bestellen tussen 1 en 20 september via de website van Kom op tegen Kanker. Een azalea kost nog steeds 7 euro. Je bestelt en betaalt online. Tussen 21 en 30 september kan je je plantjes afhalen bij een lokaal afhaalpunt of bij een Aveve. Leveren aan huis kan, maar tegen een extra kost.