Wie zich ondertussen al op het ijs van de gloednieuwe Kortrijkse ijspiste had gewaagd, kon er niet naast kijken. Een gigantisch logo met daarop de naam Spurs. Vanuit het bestuur van hockeyclub The Jets, die na de sluiting van Finlandia Kortrijk als nieuwe thuisbasis kreeg, werd er vaag gereageerd op iedere vraag aangaande het onbekende logo. "We waren inderdaad aan het wachten op het ideale moment", klinkt het bij Kenneth Deryckere, ondervoorzitter van hockeyclub Cortryck Spurs. "Met onze verhuis naar Kortrijk en de nieuwe schaatspiste, kregen we meteen ook een extra pak ruimte en faciliteiten aangeboden wa...

Wie zich ondertussen al op het ijs van de gloednieuwe Kortrijkse ijspiste had gewaagd, kon er niet naast kijken. Een gigantisch logo met daarop de naam Spurs. Vanuit het bestuur van hockeyclub The Jets, die na de sluiting van Finlandia Kortrijk als nieuwe thuisbasis kreeg, werd er vaag gereageerd op iedere vraag aangaande het onbekende logo. "We waren inderdaad aan het wachten op het ideale moment", klinkt het bij Kenneth Deryckere, ondervoorzitter van hockeyclub Cortryck Spurs. "Met onze verhuis naar Kortrijk en de nieuwe schaatspiste, kregen we meteen ook een extra pak ruimte en faciliteiten aangeboden waardoor we onze club konden laten groeien. De tijd was dan ook aangebroken om afscheid te nemen van ons oude imago en het dynamisme van Kortrijk te gaan omarmen. Als Cortryck Spurs hebben we nog altijd onze eigen identiteit, maar willen we duidelijk aantonen waar onze basis ligt."Spurs, een nieuwe roepnaam voor alle sporttakken uit Kortrijk, maar de hockeyclub was niet de eerste vereniging die de stap heeft gezet. Die eer kwam toe aan basketbalclub Kortrijk Spurs. "Toen BC Kortrijk Sport en KBTK fusioneerden, besloten we samen met het stadsbestuur het Barcelona-principe te gaan toepassen", horen we bij Jan Allaert, co-voorzitter van BC Kortrijk Spurs. "In de Spaanse metropool werken heel wat sporttakken samen onder een naam. Niet alleen zorgt dit voor een herkenbaarheid, maar op die manier wordt ook heel wat cruciale info uitgewisseld. Ook specifieke kennis en opleidingen, zoals die voor managers of coaches, kunnen worden gedeeld. Ook op gebied van marketing is dit een absolute meerwaarde. Het is eenvoudiger om een merknaam stevig in de markt te zetten dan 10 verschillende namen. Dit is een enorme stap voorwaarts voor iedereen die zijn of haar club verder wil gaan professionaliseren."Voor schepen van Sport Arne Vandendriessche zijn de voordelen overduidelijk, alhoewel hij de nadruk legt op het niet-bindende karakter van het concept. "Er is maar een stad ter wereld waar we met recht en fierheid de roepnaam Spurs mogen gebruiken", vult hij aan. "700 jaar geleden versloegen we met verzamelde kracht de Franse ridders en konden we hun sporen, hun golden spurs, verzamelen. Het is die verzamelde kracht die we vandaag willen aanwenden om sport in onze stad verder te laten ontwikkelen. Met verenigde krachten kunnen we bijvoorbeeld een aantrekkelijker plan voorstellen aan potentiële sponsors, maar kunnen we ook bemiddelen tijdens groepsaankopen van materiaal." "Als stad investeren we ondertussen bijna het drievoud in onze infrastructuur, in vergelijking met enkele jaren terug, investeringen die ook door alle clubs kunnen worden gebruikt. Vanaf 2020 zal de stad nog eens 50.000 euro extra investeren in het Spurs-systeem, zodat alle clubs kunnen genieten van een professionele omkadering. We begrijpen natuurlijk wel dat een clubnaam vaak een erg emotionele betekenis heeft en dat zomaar omschakelen moeilijk ligt. De clubs staan hierin vrij om creatief aan de slag te gaan. Wij gaan niemand verplichten om hieraan deel te nemen."