Sinds de oprichting van Edgard & Cooper in 2016 heeft de Belgische producent naar eigen zeggen de Europese honden- en kattenvoedingsmarkt stevig doorheen geschud met de ontwikkeling van innovatieve dierenvoeding met een beperkte 'pootafdruk'.
...

Sinds de oprichting van Edgard & Cooper in 2016 heeft de Belgische producent naar eigen zeggen de Europese honden- en kattenvoedingsmarkt stevig doorheen geschud met de ontwikkeling van innovatieve dierenvoeding met een beperkte 'pootafdruk'."Door het gebruik van verse en voedzame basisgrondstoffen, verpakt in biologisch afbreekbaar of recycleerbare verpakkingen, wisten we de harten te veroveren van honden en katten en hun baasjes in heel Europa", klinkt het. Een bijzondere aanpak die niet onopgemerkt bleef. Vorige week werd bekend gemaakt dat het internationale investeringsfonds The Craftory flink investeert in Edgard & Cooper. Het fonds valt op door zijn aanpak en selectie van bedrijven die ondernemen met oog voor mens, dier en milieu. Het gaat om 22 miljoen euro. De investering geeft Edgard & Cooper de kans om verder te groeien in Europa en tegelijkertijd de focus te houden op hun duurzaam ondernemersmodel. Edgard & Cooper opereert vanuit zijn thuisbasis Kortrijk. Samen met een team van 100 mensen en ruim elf kantoorhonden zijn ze actief in dertien landen in Europa met kantoren in Parijs, Londen, Madrid, Milaan, Rotterdam en recent ook Düsseldorf. Het verhaal van het bedrijf is ondertussen vrij bekend. Enkele jaren geleden werd Edgard, de hond van Koen Bostoen, ziek van zijn hondenvoeding. Koen's goede vriend Louis Chalabi klaagde op zijn beurt dat ook hij nooit lekker en gezond hondeneten voor zijn hond Cooper vond. De twee vrienden beten zich vast in de wereld van het hondenvoer en werden niet blij van wat ze vonden.Samen werkten ze gezonde recepten uit. Ze ontwikkelden een hondenbrok gemaakt met vers vlees en voedzame ingrediënten als groenten, fruit en kruiden, verpakt in biologisch afbreekbare zakken en recycleerbare blikken. Het is 2016 en het Belgische dierenvoedingsmerk Edgard & Cooper is geboren! Meteen na de start worden ze vervoegd door een andere jeugdvriend: Jürgen Degrande. Sinds 2019 worden ook katten op hun wenken bediend. Koen, ondertussen ook trots baasje van de katten Ella en Charlie, merkte dat ze liever aten van Edgard's brokken dan van hun eigen brokken. Edgard & Cooper breidde zijn aanbod uit met brokken en natvoer voor katten én met een reeks hondensnacks: Jerky. Snoepjes en repen met eenvoudige ingrediënten. Als honden- en kattenbaasjes beseften Louis, Koen en Jürgen dat je huisdier heel wat impact heeft op het milieu. Van bij de oprichting van Edgard & Cooper is het steeds hun ambitie geweest zo milieuvriendelijk mogelijk te werken. Zowel in de gebruikte ingrediënten voor hun dierenvoeding als in de verpakking. Zo is Edgard & Cooper het eerste Europese merk waarvan de verpakking gemaakt is van biologisch afbreekbaar materiaal. Hiermee spaarden ze tot nu toe al meer dan 5.869.786 plastic zakken uit.Hun ambities rijken echter nog een stuk verder en tegen 2025 willen ze volledig CO2 neutraal zijn. Een ambitieus plan onder de naam 'ZERO PAWPRINT 2025 PLAN'.