Kortrijkse politie verklaart oorlog aan autotuners, onze reporter gaat op onderzoek

Laura (rechts) en Jens (midden) zorgen ervoor dat alles vlot verloopt.© AN
Laura (rechts) en Jens (midden) zorgen ervoor dat alles vlot verloopt.© AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

De Kortrijkse politie heeft de oorlog verklaard aan de zogenaamde ‘autotuners’. Volgens de agenten komen jongeren met opgedreven en gepimpte wagens sinds een aantal maanden geregeld samen op de parking van Kinepolis Kortrijk om er te racen, te driften en overlast te veroorzaken. Onlangs werden er zelfs 65 boetes uitgedeeld. Noodzakelijk? Overdreven? Onder het motto onbekend is onbemind reed onze reporter afgelopen weekend in haar Nissan Micra naar een meeting.

Wie afgelopen vrijdag de parking aan Kinepolis Kortrijk opreed, waande zich heel even in een lightversie van The Fast and the Furious, dé autofilm bij uitstek. Toch heeft Jens (21), stichter van Lowspension, de groep autotuners die er die avond verzamelt, niet veel weg van acteur Vin Diesel. De ontvangst is desondanks vriendelijk. De groep is net naar de McDonalds in de buurt geweest. Ze staan in groepjes van vijf of zes rustig een frietje te eten, een colaatje te drinken en een babbeltje te slaan. “Maar die Nissan Micra moet je misschien toch even verderop parkeren”, lacht Jens.

Liefde voor auto’s

Geen slecht idee want mijn wagentje steekt echt wel af tegen de aanwezige bolides. Jens en zijn vrienden zijn wat de politie tuningliefhebbers noemt. Mensen die hun wagen opdrijven en uitrusten met allerlei moderne snufjes zoals muziekinstallaties, speciale uitlaten, velgen, spoilers,…

Alcohol en drugs zijn niet te zien. Het strafste dat er gedronken wordt is een colaatje.© AN
Alcohol en drugs zijn niet te zien. Het strafste dat er gedronken wordt is een colaatje.© AN

“Ik wilde gewoon een toffe autogroep beginnen met mijn vrienden. Dat bedacht ik een goede drie maanden geleden. En dan heb ik dat de avond zelf ook maar meteen gedaan”, legt Jens uit. “Wat wij doen? Meetings organiseren, samen komen, naar muziek luisteren en er een leuke dag van maken. En praten over auto’s, natuurlijk.”

Jens bleek al verzot op auto’s nog voor hij kon lopen. “Op mijn derde mocht ik al eens het stuur van de auto vastpakken op de schoot van mijn papa en was ik niet weg te slaan bij mijn speelgoedautootjes. Toen ik in het vijfde middelbaar stevig buisde in de richting handel, opperde mijn stiefvader of ik niet iets zou doen met auto’s. De sensor van onze gezinsauto bleek kapot en dat heb ik zonder problemen gefikst. Dus startte ik in de richting automechaniek, dat bleek mij op het lijf geschreven te zijn. Op dit moment ben ik mij nog aan het specialiseren in carrosserie.”

Een beetje stoefen

Het gesprek wordt geregeld overstemd door knallende uitlaten, ronkende motoren en trillende muziekinstallaties. Die zijn luid, héél luid. “We doen dat niet de hele tijd hoor, dan zouden we niet meer kunnen praten. Ze willen nu gewoon een beetje stoefen”, lacht Laura (25), de rechterhand van Jens.

Zij, haar hond Noucki en hun Volkswagen Golf 7 missen nooit een meeting. “Het wordt vooral lawaaierig als we ergens aankomen of vertrekken. Telkens voor een minuut of vijf. En als het aan mij ligt, vooral als we vertrekken.” ( lacht )

Ook wat onder de motorkap zit, is belangrijk.© AN
Ook wat onder de motorkap zit, is belangrijk.© AN

Laura is verantwoordelijk voor het uitkiezen van de locaties voor de meetings. “We houden die bewust op parkeerplaatsen aan de rand van de stad, zo ver mogelijk van de bebouwde kom. We trekken ook van plek naar plek, zo staan we nergens te lang. Ik ga trouwens altijd op prospectie. Alle plaatsen waar we staan, heb ik vooraf dus al even verkend om te checken of het een geschikte plek is voor ons. We trekken soms tot in de Ardennen. Het rijden is deel van de fun.”

65 spookboetes

De aanvaring met de politie van een tweetal weken geleden ligt nog vers in het geheugen van de leden van Lowspension. “We waren inderdaad met een stuk of 65, maar stonden in kleinere groepjes”, verdedigen ze zich. “Een boete hebben we (nog) niet gezien. De agenten hebben ons wel allemaal naast elkaar tegen de muur gezet, alsof we een bende criminelen waren. Is dat dan niet gevaarlijk voor besmettingen?”

De eigenaars van Lowspension.© AN
De eigenaars van Lowspension.© AN

Het is dan ook niet verwonderlijk dat een twintigtal autotuners meteen opschrikt als er even later een sirene weerklinkt in de nacht. Gelukkig is het maar een ambulance die terugkeert naar AZ Groeninge, even verderop.

“Het klopt dat één iemand drugs op zak had”, aldus Laura. “Maar dat wisten we niet. Net zoals alcohol wordt dat hier niet getolereerd. Velen sparen hun halve leven voor hun droomwagen, dan ga je toch niet dronken of high achter het stuur kruipen?” De auto’s blijven bovendien allemaal netjes in een rijtje staan.

Geen race

Wordt er niet geracet vanavond? “Dat gebeurt hier nooit”, valt Jens in. “Er komen hier zelfs mensen langs met wagentjes van 90PK, zie je die al racen?” “En als je wil weten waarom we dat niet doen, kijk hier dan maar eens naar”, vult Laura aan. Op haar smartphone is een filmpje te zien dat de ronde doet op sociale media. Het is opgenomen aan sportwinkel Decathlon in Antwerpen. Een straatracer knalt er pal op een paal, met de wagen van een vriend dan nog.

“Denk jij dat wij dat zouden riskeren met wagens die gemiddeld 50.000 euro kosten? Ik dacht het niet.” Of ze dan nooit eens gas geven? “Ik ga nu niet zeggen dat ik nooit eens stevig optrek op een kilometer autostrade als het rustig is”, knipoogt Jens. “Dat is eens leuk, maar het is eigenlijk niet het doel van onze wagens.”

Jaloezie en vooroordelen

Toch hebben de autotuninggroepen een erg slechte reputatie. Een combinatie van leugens op sociale media, vooroordelen van de politie en onderlinge concurrentie zijn daar volgens de leden van Lowspension de oorzaak van.

 © AN
© AN

“Mensen zien video’s zoals die in Antwerpen en scheren ons dan over dezelfde kam”, weet Laura. “De jaloezie tussen crews is ook heel groot. Er wordt dus op sociale media lustig overdreven. Eén lid werd zelfs al van zijn motor afgereden.”

Maar gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. “Er zijn ook crews die goed samenwerken waardoor liefhebbers soms lid zijn van meerdere crews. Dat is uiteindelijk de bedoeling. Gezellig samen zijn en ons amuseren. Zeker in deze lastige tijden, waarin al zoveel mensen eenzaam zijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier