Wat krijg je als drie ambitieuze Kortrijkzanen met een wil voor duurzaam denken samentroepen? Kortrijkse Kweek! Wat de bedoeling precies is? "We willen Kortrijkzanen sensibiliseren vanuit ons eigen idealisme", vertelt Olivier. "We hopen mensen meer bewust te maken vanwaar hun voeding komt."
...

Wat krijg je als drie ambitieuze Kortrijkzanen met een wil voor duurzaam denken samentroepen? Kortrijkse Kweek! Wat de bedoeling precies is? "We willen Kortrijkzanen sensibiliseren vanuit ons eigen idealisme", vertelt Olivier. "We hopen mensen meer bewust te maken vanwaar hun voeding komt.""We zijn alle drie op onze eigen manier bezig met duurzaamheid, de korte keten en biologisch voedsel", vult Johan aan. "Allemaal steken we ook heel wat werk in het bereiken van onze klanten, vooral online. Enkele maanden geleden viel het kwartje, wat als we ons verenigen en samen mensen proberen te bereiken? Een paar vergaderingen later was Kortrijkse Kweek geboren. Al moet ik toegeven dat Cathy de trekker is van onze bende", glimlacht hij. Kortrijkse Kweek komt er niet toevallig net nu, middenin de coronacrisis. "Sinds de start van de crisis doen we goede zaken. Dat valt niet te ontkennen", aldus Johan. "Mensen hebben het lokaal winkelen opnieuw ontdekt. De crisis gaf hen de tijd om na te denken, om stil te staan en om gewoontes te veranderen. Ook de oproep van de Vlaamse overheid, om lokaal te winkelen, viel niet in dovemansoren."De drie gooiden in eerste instantie hun klantenbestanden samen. Met een mail lichtten ze al hun bestaande klanten in over de blijde geboorte van hun collectief. "Het is de bedoeling dat er vanaf nu elke maand een dergelijke mail komt", aldus Cathy. "In de eerste mail hebben we vooral over onszelf gepraat, maar het is niet onze bedoeling om daar een gewoonte van te maken. (lacht) Wel zullen er zeker receptjes in staan, handige tips en andere boeiende zaken. Voor de volgende editie denken we bijvoorbeeld aan een artikel over hoe je je eigen ecologische zeepjes kan maken." De drie ondernemers kregen al heel wat positieve reacties. "Van klanten, maar ook van andere duurzame ondernemers die zich bij ons willen voegen. Het ziet er dus naar uit dat we niet lang met drie zullen zijn", klinkt het enthousiast. "Uiteraard is iedereen welkom. Zo lang je product maar duurzaam is. Het hoeft zelfs niet per se over voeding te gaan." "Het is wel niet de bedoeling dat we een gigantisch bedrijf worden", aldus Johan. "We willen rond de kerktoren blijven. Al zie ik op termijn misschien wel een redactieraad verschijnen. Of misschien gaan we wel activiteiten organiseren. Alles kan." (AN)