Kortrijks Sociaal Huis kiest voor ticketzuil: “We kunnen weer tijd maken voor de mensen”

Pascale en haar collega's vatten de komende weken wel nog post aan de paal om mensen te helpen die er niet meteen mee overweg kunnen. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Sinds kort hoeven bezoekers van het Sociaal Huis in Kortrijk zich niet meer aan te melden aan het onthaal. Een ticketzuil vertelt hen na het invoeren van hun identiteitskaart waar ze moeten zijn en wat hun wachtnummer is. “Mensen die niet overweg kunnen met de zuil of een vraag hebben blijven uiteraard welkom aan onze balie”, aldus onthaalmedewerkster Pascale Dejaegher.

In het Sociaal Huis in de Budastraat kunnen Kortrijkzanen terecht met al hun vragen over welzijn: financiële problemen, huisvesting, kinderopvang, info rond diensten zoals de zorgkas, mutualiteit en vakbond… De medewerkers van het Sociaal Huis maken hen wegwijs in dat kluwen. Omdat de wachttijden aan het onthaal met momenten serieus konden oplopen, ook voor mensen die gewoon een afspraak hadden en zich wilden aanmelden, kocht het OCMW een ticketzuil aan.

“Het systeem is te vergelijken met dat in het stadhuis”, vertelt onthaalmedewerkster Pascale. “Alleen zijn er nog een paar extra opties, omdat we hier een paar extra diensten hebben.” Het principe blijft evenwel hetzelfde, wie binnenkomt voert zijn of haar elektronische identiteitskaart in. Daarna volg je de instructies op het scherm en vervolgens krijg je een ticketje met daarop je wachtnummer en het lokaal waar je naartoe moet. Je identiteitskaart niet bij? Dan kan je je geboortedatum ingeven.

“Heel handig is ook dat op het moment dat jij je aanmeldt, de medewerker waarmee je afgesproken hebt een melding krijgt dat je op komst bent. Zo verloopt alles heel vlot”, aldus Pascale. “Mensen die met een vraag zitten kunnen natuurlijk nog steeds terecht bij het onthaal”, vervolgt ze. “Dan druk je gewoon op ‘geen afspraak’ en wij helpen je verder. De meeste bezoekers zijn enthousiast over het systeem. Zeker de mensen die zich vroeger moesten aanmelden voor een afspraak en die nu gewoon door kunnen lopen, reageren positief.”

Pascale en haar collega’s vatten de komende weken wel nog post aan de paal om mensen te helpen die er niet meteen mee overweg kunnen. “Al zien we dat bezoekers elkaar ook helpen. Dat moedigen we natuurlijk aan.” En ook de onthaalmedewerkers zijn tevreden. “We hebben nu weer wat meer tijd voor mensen die hun verhaal even kwijt moeten. Vroeger stond er soms een lange rij wachtenden achter hen, wat een opgejaagd gevoel gaf. Dat is nu verdwenen.”

(Annelies Nollet)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier