Emiel De Paepe (27) uit Avelgem en Brecht Lecluyse (31) uit Zedelgem werken al zo'n zes jaar aan Trifox. De afgelopen maanden deden ze dat vanuit Hangar K in Kortrijk. De twee leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Digital Arts and Entertainment aan de hogeschool West-Vlaanderen.
...

Emiel De Paepe (27) uit Avelgem en Brecht Lecluyse (31) uit Zedelgem werken al zo'n zes jaar aan Trifox. De afgelopen maanden deden ze dat vanuit Hangar K in Kortrijk. De twee leerden elkaar kennen tijdens hun opleiding Digital Arts and Entertainment aan de hogeschool West-Vlaanderen. "Eens we afgestudeerd waren, hadden we de werkaanbiedingen maar uit te kiezen", vertelt Emiel. "Veel van onze klasgenoten kozen ervoor om bij grote buitenlandse studio's aan de slag te gaan. En dat is oké, maar Brecht en ik wilden meer zijn dan het zoveelste radartje in een gigantische machine. Dus hebben we onze eigen studio opgericht: Glowfish Interactive en we zijn nog steeds heel blij met die beslissing.""Elke dag draag je een ander petje", vult zijn vriend aan. "De ene dag ben je bezig met verkoop, de andere met promotie of ontwerp. Dat houdt het boeiend."Het duo is erg blij met de nominatie voor de Belgian Game Awards. "Op dit moment zit het spel nog steeds in een testfase", weet Emiel. "We kregen dankzij onze nominatie een standje op de 1 UP beurs, waar gamers al eens zullen kunnen proeven van wat we te bieden hebben. Al beseffen we wel dat de concurrentie groot is. We werken in een kleine industrie en kennen dus de andere genomineerden. Iedereen verdient het om te winnen", klinkt het sympathiek. Trifox is een computerspelletje waarbij de speler in de huid kruipt van een vosachtig wezen. Je krijgt de keuze uit een magiër, een krijger (voorzien van gigantische hamer), of een ingenieur. "Het basisidee voor onze game komt van de spelletjes uit de jaren 90, zoals Mario, die iedereen wel kent", aldus Emiel. "Wij geven er een leuke twist aan, maar dat gevoel van nostalgie blijft wel. Daar spelen we zelfs bewust op in."Het spel oogt heel kleurrijk en uitnodigend en is gemaakt voor een breed publiek. "Je hoeft geen hele dagen aan je computer gekluisterd te zitten om dit spel te kunnen spelen. Je doorloopt een aantal levels en die zijn steeds gemakkelijk te begrijpen", aldus Brecht. "Maar wie wil, kan er wel meer uithalen", benadrukt hij.Het spel gooide al hoge ogen op internationale beurzen. Dat resulteerde in een aantal aanbiedingen van mensen uit het buitenland, vooral Chinezen. "Maar daar hebben we vriendelijk voor bedankt", weet Brecht. "Die zouden te veel aan onze game willen veranderen en dat zagen we niet zitten. We behouden graag onze creatieve vrijheid."Ondertussen vond het duo een investeerder die dat respecteert en kon het een derde man aanwerven. Jeroen Van Wamelen (29) versterkt de rangen. "We hopen ons spel eind dit jaar te kunnen lanceren", klinkt het. "Wat daarna volgt, zien we wel. Al dromen we stiekem van een eigen studio met een twintigtal werknemers waar puur Belgische games gemaakt worden."