Het zijn drukke dagen voor de 75 medewerkers van het Kortrijkse bedrijf Signpost. In amper 24 uur tijd registreerden zich 23.000 nieuwe gebruikers voor hun online leerplatform WeZooz Academy. Normaal gezien kost een abonnement 155 euro per jaar. "Maar in het huidige klimaat willen ook wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen", verduidelijkt zaakvoerder Arne Vandendriessche uit Kortrijk. "Sinds vorige week vrijdag zijn wij in alle stilte begonnen met het aanpassen van ons platform. Normaal moet dat maar enkele honderden gebruikers tegelijk aankunnen, maar nu loopt dat tot in de duizenden. Onze mensen zijn daar het hele weekend mee bezig geweest, met als resultaat dat we ons platform sinds maandag konden openstellen voor zowat 95 procent van de leerlingen in het secundair onderwijs. Vijf procent valt uit de boot, omdat hun school niet met Office 365 of Smartschool werkt. Maar ook daar zijn we nog mee bezig."
...

Het zijn drukke dagen voor de 75 medewerkers van het Kortrijkse bedrijf Signpost. In amper 24 uur tijd registreerden zich 23.000 nieuwe gebruikers voor hun online leerplatform WeZooz Academy. Normaal gezien kost een abonnement 155 euro per jaar. "Maar in het huidige klimaat willen ook wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen", verduidelijkt zaakvoerder Arne Vandendriessche uit Kortrijk. "Sinds vorige week vrijdag zijn wij in alle stilte begonnen met het aanpassen van ons platform. Normaal moet dat maar enkele honderden gebruikers tegelijk aankunnen, maar nu loopt dat tot in de duizenden. Onze mensen zijn daar het hele weekend mee bezig geweest, met als resultaat dat we ons platform sinds maandag konden openstellen voor zowat 95 procent van de leerlingen in het secundair onderwijs. Vijf procent valt uit de boot, omdat hun school niet met Office 365 of Smartschool werkt. Maar ook daar zijn we nog mee bezig."De kosten voor de actie worden deels door Signpost zelf en deels door Microsoft gedragen. Concreet kunnen leerkrachten verwijzen naar filmpjes op WeZooz Academy. Daar worden kennisonderdelen bevattelijk uitgelegd in drie tot vijf minuten. Daarna worden enkele vragen gesteld om te zien of de leerlingen de uitleg begrepen hebben. Daarop kunnen leerkrachten dan voortbouwen met eigen uitleg of opdrachten. Ook ouders kunnen makkelijk met het systeem werken. Zeker als ze zelf het onderwerp nog niet helemaal begrijpen. De lesvideo's zijn ook geschakeld in lestrajecten, met een aantal video's die op elkaar voortbouwen. Aan het einde van een dergelijk traject is ook een toets, met dezelfde bedoeling als de vragen: begrijpen de leerlingen waarover het gaat? Opvallend: alle filmpjes zijn al aangepast aan de recent bijgestelde eindtermen. "Daarmee zijn wij op deze schaal zeker uniek in Vlaanderen", aldus de zaakvoerder. "Op dit moment liggen al onze andere projecten stil. We krijgen immers honderden oproepen per dag over ons leerplatform. Van leerlingen die hun wachtwoord kwijtgespeeld zijn tot leerkrachten die willen weten welke video het beste bij welk onderwerp past. We zetten zeven medewerkers in om alle vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Zij werken al sinds vorige week van thuis uit."Nochtans is het ook op de andere afdelingen van het bedrijf erg druk. Zo levert Signpost ook laptops aan scholen. Iets waar op dit moment ook heel veel vraag naar is. Zowat alle Kortrijkse scholen tekenden ondertussen in bij WeZooz Academy. Sommige, zoals het Spes Nostra in Heule, deden dat erg recent. Andere, zoals Rhizo, hebben al wat meer ervaring. "Wij werken al zeven jaar met het systeem", weet Tim Labbe, ICT-verantwoordelijke bij de school. "Voor zover ik weet is iedereen daar heel tevreden over."De positieve reacties leiden ertoe dat Signpost zich opmaakt voor een ware stormloop. "We gaan ervan uit dat er de komende weken 100.000 ouders, leerkrachten en leerlingen les zullen volgen via WeZooz", aldus Arne. "Ik wil dan ook dat echt alle ouders ervan afweten. Het is gratis en de enige echte manier om pedagogische inhoud conform de eindtermen bij leerlingen uit het secundair onderwijs te krijgen", besluit hij.