Kortrijk wil weten waaraan en wanneer bezoekers hun geld uitgeven

Sinksen blijft qua bezoekersaantallen hoge toppen scheren. © a-KDS
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

In samenwerking met Proximus maakte de Stad Kortrijk een balans op van het aantal bezoekers in het stadscentrum tijdens de zomermaanden juni, juli en augustus. Met een nieuw project gaat de stad ook gegevens van betaalkaarten gebruiken om te weten welke producten waar en wanneer worden gekocht.

Het aantal bezoekers bedraagt exact 1.779.336. Gemiddeld is dat goed voor 19.558 bezoekers per dag. “Meten is weten. Na de zomermaanden is het tijd om te bekijken hoeveel mensen onze stad bezochten, welke acties gewerkt hebben en welke evenementen het populairst waren”, duidt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) de cijfers. Zoals te verwachten viel, scoorde Sinksenzondag met bijna 50.000 bezoekers en bijna 80.000 bezoekers voor de zomerbraderie erg goed.

Schepen Arne Vandendriessche gaf dinsdag extra duiding bij de bezoekerscijfers in de zomermaanden.
Schepen Arne Vandendriessche gaf dinsdag extra duiding bij de bezoekerscijfers in de zomermaanden.© JVGK

Van de ruim 1,7 miljoen nationale bezoekers komt 76 procent uit West-Vlaanderen, gevolgd door Oost-Vlaanderen met bijna 10 procent. “Bij de West-Vlaamse bezoekers is er een sterke interferentie met de as Harelbeke-Zwevegem-Wevelgem-Menen. Opvallend is ook het aantal bezoekers uit Henegouwen met 4,8 procent. Ruim 1.200 op een zaterdag. We gaan daar op focussen met extra publiciteit want er zit potentieel in”, meent de schepen.

Bij de 75.785 internationale bezoekers scoort Frankrijk het hoogst met ruim 46 procent gevolgd door Nederland met ruim 14 procent. Nog opvallende cijfers zijn elke zaterdag de 1.000 Franse bezoekers en de meer dan 10.000 Nederlandse bezoekers in deze drie maanden. In de toekomst worden kwartaalcijfers opgemaakt.

Betaalkaarten

“Stadsmarketing gaat volledig met data werken. We hebben contacten met Mastercard en Maestro, wifi en hotels waar we een crosscheck mee gaan doen. Op die manier kunnen we ook zien aan de hand van de betaalkaart hoeveel euro wordt uitgegeven per categorie, bijvoorbeeld horeca, kledij of voeding”, aldus de schepen. Aan dat project hangt een prijskaartje van 40.000 euro. De Privacycommissie boog zich over de plannen en ziet geen bezwaren. (PVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier