In theorie is elke Belg automatisch orgaandonor, al gaan artsen niet zomaar over tot het wegnemen van organen. In eerste instantie wordt nagegaan of de overlevende zijn wel of geen donor te worden geregistreerd heeft. In dat geval is er geen discussie mogelijk. Als dat niet het geval is, wordt de vraag gesteld aan de nabestaanden maar in 15 procent van de gevallen wordt orgaandonatie geweigerd. "Het is dan ook belangrijk dat mensen zich registreren", zegt minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block. "Internationaal gezien doen we als België goed en daar mogen we trots op zijn, maar dat neemt niet weg dat er vorig jaar nog altijd ruim 1.200 landgenoten op de wachtlijst stonden voor één of meerdere organen."

Op dit moment zijn 1.667 Kortrijkzanen geregistreerd als donor, maar Kortrijk wil meer. "Wij hebben de ambitie om dé donorstad van België te worden", zegt schepen van Mensen Arne Vandendriessche. "Momenteel registreerde 2,2% van onze inwoners zich al, maar met deze campagne willen we dat percentage op z'n minst verdubbelen." Eén orgaandonor kan tot acht levens redden en de levenskwaliteit van 50 mensen verbeteren. "Elke inwoner die naar ons stadhuis komt, zal geconfronteerd worden met de vraag of hij of zij zich als donor wil registreren.

Liet jij je al registeren als orgaandonor? ➤ www.kortrijk.be/orgaandonatie

Geplaatst door Stad Kortrijk op maandag 2 oktober 2017

Via afspraaksysteem en website

In elke bevestigingsmail van de stad komt een opvallende banner met de slogan en een link naar de orgaandonatieactie. Daar kunnen mensen alle relevante info vinden, het formulier invullen en meenemen naar het stadhuis.

Via de onthaalbalie

Stad Kortrijk moedigt bezoekers aan om aan de balie te vragen om orgaandonor te worden. Dit met aantrekkelijke banners in de inkomhal en een herhaling aan elke balie. Het document wordt via het rijksregister automatisch ingevuld, mensen moeten dan enkel ondertekenen.

Buiten het stadhuis

Behalve de acties in en rond het stadhuis wordt ook via andere kanalen promotie gevoerd voor de campagne. De stad wil met een animatiefilmpje sterk inzetten op sociale media. Daarnaast trekken ze ook de straat op. "We staan op de maandagmarkt met een stand en spreken voorbijgangers aan met de vraag zich te registreren", zegt Arne Vandendriessche. "Maandagochtend 2 oktober registreerden maar liefst 70 mensen zich als donor tijdens zo'n eerste actie." Daarnaast komen er affiches en flyers in alle stadgebouwen. En in de volgende editie van het stadsmagazine, dat maandelijks verdeeld wordt onder alle inwoners, krijgt de campagne een prominente plaats.