Kortemarks zwembad vereeuwigd in een blond biertje

Benedikt Decoster (links) en Frederik Despierre brouwden twee smaakvolle blonde biertjes.© JDK
Benedikt Decoster (links) en Frederik Despierre brouwden twee smaakvolle blonde biertjes.© JDK
Redactie KW

Benedikt Decoster en Frederik Despierre leerden elkaar kennen tijdens een brouwersopleiding aan Syntra West. Toen ze te weten kwamen dat ze beiden in Kortemark woonden, deelden ze hun passie voor het bier brouwen met elkaar en dat resulteert begin mei in de lancering van twee smaakvolle blonde biertjes, elk met een originele naam. Zeg nooit zomaar bier tegen een brouwsel van De Stoefers, zoals de heren zichzelf noemen.

Het plaatje klopt volledig, als we als allereerste sterveling mogen proeven van een van de twee biertjes die Benedikt Decoster (43) en Frederik Despierre (44) gebotteld hebben. T-shirts, truien, glazen, posters, etiketjes… Met hun Flippertje zijn ze vastberaden om Kortemark en ver daarbuiten te veroveren.

Stoefen

“Onze brouwersnaam, De Stoefers, dat is een lang verhaal”, steekt Benedikt, die werkt bij Orbo in Kortemark, van wal. “Eerst en vooral heb je de manier waarop Frederik en ik soms met elkaar omgaan. We stoefen graag een beetje tegen elkaar over wie het beste brouwsel maakt. Toen we plots al lachend zeiden dat de paters van West-Vleteren de boeken zouden mogen toedoen als wij met ons biertje afkwamen, gaf mijn vrouw ons de opmerking dat we met al onze bof en stoef onszelf beter De Stoefers zouden noemen. We hebben dus meteen de daad bij het woord gevoegd. Nadat we elkaar leerden kennen tijdens de brouwcursus die we volgden, werd het een lang verhaal van brouwen, proeven, weggieten en opnieuw brouwen. En zoiets vraagt tijd, want je weet pas na een drietal maanden of het brouwsel je bevalt. Als je een van de parameters verandert, krijg je altijd een ander resultaat.”

“We hebben allebei een brouwinstallatie,” vervolgt zijn collega Frederik, die werkzaam is in het bank- en verzekeringswezen, “maar om onze bieren in grote oplage te brouwen, moesten we een beroep doen op twee externe brouwerijen: Beerselect uit Gent en Eutropius uit Menen. Wij leveren het recept aan, de regel van drie wordt toegepast en het resultaat is een grote oplage van ons brouwsel. We brengen op zaterdag 8 mei twee nieuwe bieren op de markt: het eerste is een blond biertje van 7,5% dat luistert naar de naam Flippertje. Er is de voorbije jaren heel wat commotie geweest rond de sluiting van ons legendarische Flipperzwembad. Wie zal zich ons zwembad over een aantal jaar nog herinneren? Vandaar dat we de gedachte aan onze zwemkom levendig willen houden. Een afscheid hoeft zeker geen einde te zijn, denken we dan. Ons tweede biertje is de Smoked BBQ van 5,5%. Dat wordt enkel gebrouwen in flessen van 75 cl. We willen dit bier ook aanbieden in de slagerijen. Het leent zich perfect voor een lekkere BBQ en we lieten er dan ook meteen 1.500 flessen van bottelen. We zijn ook druk bezig aan het onderhandelen met de horeca en drankencentrales in de omgeving.”

QR-code

“Het is de bedoeling om met onze bieren op de markt te komen en te blijven. Corona maakte het ons niet gemakkelijk, maar gelukkig kregen we veel tips en tricks van Joost Roose van Rojo. Als de Kortemarkse bierbeurs in november zou kunnen plaatsvinden, dan zullen we daar zeker ook aanwezig zijn. We zijn ook niet van plan om op onze lauweren te rusten en willen binnenkort met een bruin biertje naar buiten komen, maar dat is toekomstmuziek. Op de sociale media zullen we de smaakpapillen de komende weken al wat virtueel proberen te prikkelen, terwijl we onze website activeren op woensdag 5 mei. Op al onze flesjes staat ook een QR-code, die je naar onze website zal doorverwijzen. We moeten met onze tijd mee én hopen dat ze in Kortemark en ver daarbuiten ons Flippertje en onze Smoked BBQ zullen lusten”, besluit Benedikt.

Meer info: www.brouwerijdestoefers.be

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.