Komense studenten lanceren kledinglijn om armoede te bestrijden

© SR
© SR
Redactie KW

Guillaume De Backre en Achille Deribreux zijn pas twintig, maar hebben al een ecologisch verantwoorde kledinglijn gelanceerd: Stouw. Met een deel van de opbrengst daarvan sponsoren ze concrete goede doelen: “Je kunt in Brussel, waar wij studeren, niet om de armoede heen.”

Hoor je het bij het woord ‘Stouw’ in Keulen donderen? Begrijpelijk. Maar het komt wel degelijk ergens vandaan: uit de taal van de Brusselse jeugd.

“Toen we samen naar Brussel trokken om er e-commerce te studeren, viel het ons snel op dat de jongeren er een eigen soort van ‘slang’ hebben ontwikkeld, een straattaal”, vertellen Guillaume en Achille. “Ze hebben ook hun eigen stopwoord, dat in nagenoeg elk gesprek wordt gebruikt: om hun punt te maken sloten ze hun zinnen vaak af met ‘c’est tout’, ‘dat is alles’, en na verloop van tijd werd samengetrokken tot ‘stou’. Dat woord is ons bijgebleven, toen we een naam voor onze kledinglijn zochten. We kleefden er een w aan, om er een eigen toets aan te geven, en hop, ‘Stouw’ was geboren.”

Een link met de modewereld hebben de student-ondernemers niet. Toch waagden ze de stap, met hippe T-shirts en sweaters. “Het idee kwam er niet echt tijdens een modeshow of een bezoek aan een boetiek”, lachen ze, om dan meteen bloedernstig te worden: “We kregen een soort van mentale opdoffer toen we door de Brusselse straten wandelden. Ja, in Komen-Waasten is er ook armoede, maar in een grootstad zoals Brussel kun je er niet omheen. Mensen die op straat leven, geen dak boven het hoofd hebben en steeds maar weer opnieuw moeten knokken om niet te sterven van de honger. Dat was voor ons erg frappant onbegrijpelijk, hoe dat hier in de 21ste eeuw nog mogelijk is. We wilden iets doen voor die mensen, en er meteen onze studies aan koppelen. Na verschillende ideeën en concepten kreeg het verhaal achter ‘Stouw’ stilaan vorm. Via een nieuwe webshop wilden we een gamma aan eigen kledij gaan verkopen, en per verkoop een stukje van de opbrengst schenken aan een goed doel.”

Theorie versus praktijk

De Komenaars begonnen meteen met de bouw van hun webshop, al ging dat niet zonder slag of stoot. “Al in de zomer van 2019 moesten we het geheel lanceren”, gaan ze verder. “Maar we hadden al snel door dat er een wereld van verschil is tussen onze theoretische lessen en de praktijk. Toen alles uiteindelijk goed in elkaar stak, kwam de coronacrisis door het land geraasd, wat opnieuw voor vertraging zorgde. Uiteindelijk is Stouw.be nu online en kunnen we mensen in het Nederlands en het Frans bedienen.”

Voedselpakketten

Elk kledingstuk van Stouw wordt met een stevige portie maatschappelijk besef geleverd. “Maandelijks kiezen we een goed doel, veelal in het segment van de armoedebestrijding. Per verkocht item gaat een deel van de opbrengst rechtstreeks naar een vereniging met een sociaal engagement. Deze maand, bijvoorbeeld, is dat voor voedselpakketten. Ook de ecologische voetafdruk van Stouw wordt zo klein mogelijk gehouden. Het gros van onze lijn is vegan, en de productie zo eerlijk mogelijk: geen kinderarbeid, geen vervuiling en geen uitbuiting. We beseffen dat we slechts een druppel op een hete plaat zijn, maar we laten ons niet ontmoedigen. Als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt stijlvol gekleed, natuurlijk maken we van deze planeet een betere plaats.”

(Stéphanie Rogeau)

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.