Koen en Nico organiseren pyjamafuif ten voordele van nieuw rallyteam én twee scholen

Koen Decaestecker, echtgenote Charlotte Lucidarme en zoontje Sam, samen met Nico Derycke, echtgenote Liselot Huyghe en dochter Nina. Zij willen iedereen warm maken voor hun pyjamafuif van zaterdag 15 februari in de loods Vansteenland. (GF)
Redactie KW

De ene is al een half leven liefhebber van auto’s en crossen, de andere kreeg de microbe voor autocross via vader Luc Derycke met de paplepel binnen. Koen Decaestecker uit Alveringem en Nico Derycke uit Leisele doen er voortaan nog een schepje bovenop: vanaf 22 maart gaan ze rally rijden. Om de kosten te drukken, organiseren ze komende zaterdag een pyjamafuif.

Piloot Koen Decaesteker is beroepshalve garagist. Auto’s en aan auto’s sleutelen, is dus zijn dagelijkse habitat. Zes jaar geleden kocht hij een oldtimer, een BMW uit 1983. Met deze wagen gaat hij nu rally rijden.

“Oldtimers moesten vroeger niet naar de keuring”, vertelt Koen die in de Rozendaalstraat woont. “Maar in 2019 veranderde de wetgeving. Voortaan moeten ook oldtimers elke twee jaar de autokeuring passeren. Zoals het wellicht met veel oldtimers het geval is, raakte ook ik niet door de keuring, simpelweg omdat mijn wagen te veel verbouwd is. De regels om rally te mogen rijden, zijn zeker niet minder streng, ze zijn gewoon anders. Een rallywagen mag omgebouwd zijn. Ik zou zelfs meer zeggen: hoe meer verbouwd, hoe hoger de klasse waarin je rijdt. Ik ben al lang rallyliefhebber omdat ik er vele jaren mecanicien van dienst was. En dus was het snel beslist. Van mijn kant toch”, glimlacht Koen. “Mijn vrouw Charlotte had meer tijd nodig om haar zegen te kunnen geven. We hebben een zoontje samen en ze had schrik dat ik aan een gevaarlijke sport begin. Na enkele gesprekken staat ze er nu helemaal achter.”

Blind vertrouwen

“Nico Derycke wordt mijn vaste copiloot. Nico is thuis in het wereldje want zijn vader Luc heeft vele jaren rally gereden. Nico was ook medeorganisator van een autocross die meerdere jaren in Leisele en Alveringem heeft plaats gevonden. We vertrouwen elkaar blindelings.”

Koen en Nico willen het gevoel dat rally rijden een levensgevaarlijke en risicovolle onderneming is, hier en nu ontkrachten.

Maximaal beveiligd

“Er gebeurt natuurlijk wel eens een ongeval”, zegt Nico. “De oorzaak is dan meestal mechanische pech of een stuurfout. De piloten zijn echter maximaal beveiligd. En ook wij hebben inzake veiligheid geenszins bespaard! We dragen allebei een brandwerend pak en een heel moderne helm met neksteun. We zitten vastgeklikt in een zespuntgordel die het lichaam tot in het extreme ondersteunt. Er zit een speciaal brandblussysteem in de wagen en dan is er nog de veiligheidskooi. Onlangs nog zagen we op televisie beelden van een wedstrijd in Mexico waarbij een rallywagen spectaculair over de kop ging. De piloot en zijn copiloot konden hun wagen ongedeerd verlaten. We hebben allebei een gezin. Goed en wel finishen, is belangrijker dan onverantwoorde risico’s te nemen.”

“Ik was elk jaar één van de piloten op de Izenbergse pikdorsercross”, pikt Koen Decaesteker in. “Na iedere combicross had ik overal pijn. In oktober 2019 reden we al een keertje mee in de rally van Koekelare. Kwestie van wat wedstrijdervaring op te doen. En achteraf had ik nergens pijn.”

Fuif in loods

Koen en Nico willen dit jaar het VAS-kampioenschap rijden, elf wedstrijden tussen maart en november. Op 22 maart gaat het seizoen van start in Moorslede. Twee gesloten parcours van elk een 12-tal kilometer moeten vier keer om ter snelst gereden worden. “We hebben heel wat sponsors gevonden, maar op zaterdag 15 februari organiseren we nog een fuif in de loods van Joris Vansteenland aan de Lindemolen”, zegt Nico. “De inkom bedraagt 6 euro, maar wie in pyjama komt, betaalt slechts 4 euro. Het is dan ook een heuse pyjamaparty! Iedereen is vanaf 20.30 uur van harte welkom. En per ticket schenken wij 1 euro aan de basisscholen van Alveringem en Leisele. We vonden dit een mooie manier om de gemeenschap bij onze organisatie te betrekken.” (AB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier