Koekelaarse ‘Fitmom’ Delphine Steelandt scoort in de boekenwinkels

Haar boek ligt pas sinds 11 mei in de winkelrekken, maar die drie weken waren genoeg voor Delphine Steelandt om #FitMom naar de top van de boekentoptien te loodsen. Liefst 9.000 boeken verder is Delphines boek al aan de vijfde druk toe. “Het aanbod kan de vraag niet aan. Niet te geloven, ik had nooit durven dromen dat het boek zo’n succes zou worden. Dit overtreft mijn stoutste verwachtingen”, glundert Delphine, die van haar uitgever groen licht kreeg voor een tweede boek.

Delphine Steelandt gaf woensdag een signeersessie in de Standaard Boekhandel langs de Maalse Steenweg in Brugge. Een enthousiaste Fitmom liet er haar boek signeren. © Foto BC

Ze was op vakantie in Tenerife toen ze eind vorige week te horen kreeg dat haar boek doorgestoten was naar de nummer één in de boekentoptien non-fictie van de Standaard Boekhandel. “Dat was echt de slechtste periode ooit om op reis te gaan, ik weet het”, lacht Delphine. “Ik had me op sommige momenten graag terug getoverd naar huis om nog meer te kunnen genieten van het succes. Maar we hebben uiteraard ook van onze vakantie genoten!”

Tenerife is niet echt een rustvakantie geworden voor de Koekelaarse schrijfster die ook fitnessclub Vip-Fit runt in Moere. “Ik heb veel gewerkt aan mijn nieuw boek dat eind november in de rekken zal liggen. Het boek zal net als #FitMom vertrekken uit ons concept 100 Days Of Dedication, maar het zal in tegenstelling tot #FitMom niet enkel tot mama’s maar tot iedereen gericht zijn. Het wordt een ideaal cadeautje voor onder de kerstboom, want bij de goeie voornemens voor een nieuw jaar scoren een slankere lijn en gezondere levensstijl altijd hoog.”

Tweede boek voor iedereen

Of ze zo kort na de verschijning van haar eerste boek al inspiratie heeft voor haar tweede? “Ja hoor, ik heb bakken inspiratie. Meer zelfs, het is mijn doel om een reeks boeken te maken over het 100DOD-concept”, vervolgt Delphine. “Wat ik schrijf is wat ik dagelijks in- en uitadem. Het is waarvoor ik leef en wat ik met zoveel passie doorgeef. Dat opschrijven voelt helemaal niet aan als een opdracht voor mij!”

Vraag overtreft aanbod

Een eenduidige verklaring voor het succes van haar boek heeft Delphine niet. “Het succes heeft mij eerlijk gezegd ook wel wat overdonderd. Dat het boek zo’n succes zou worden, had ik nooit durven dromen. Het overtreft echt mijn stoutste verwachtingen! Na vijf dagen was de eerste druk, die 3.000 boeken telde, al volledig uitverkocht en na twee dagen werd de tweede druk al opgestart. Ondertussen zijn er al 9.000 over de toonbank gegaan en is men bezig met de vijfde druk. Het aanbod kan de vraag momenteel niet aan.”

Een trotse Delphine met haar boek.
Een trotse Delphine met haar boek.© Foto BC

“Ik denk dat de sterkte van het boek erin ligt dat het niet het zoveelste kookboek met gezonde gerechten of een dieetboek is geworden. Het is een conceptboek volgens de 100 Days Of Dedication, iets wat voor veel mensen nog totaal onbekend was. Logisch ook, want het is een concept dat we zelf bedacht hebben. Naast mijn eigen gezonde recepten en uitgewerkte fitnessoefeningen begeleidt het boek je dus ook naar een gezondere en fittere levensstijl.”

Persoonlijke begeleiding

Maar er is nog een verklaring voor het succes van #FitMom. “Klopt. Ik heb de Facebookgroep #Fitmom – 100 Days Of Dedication opgericht waarin alle lezers terecht kunnen met hun vragen en opmerkingen. Die groep telt ondertussen al 31.000 leden. Ik begeleid via de groep de lezers dus ook persoonlijk online. Ik beantwoord hun vragen, want ik begrijp goed dat je levensstijl omgooien niet zo evident is, dat dat een werk is van vallen en opstaan. Ik heb zelf ook nog 86 kilo gewogen en alleen wie het gevecht tegen de kilo’s is aangegaan, weet dat het met vallen en opstaan gebeurt.”

Wie de Facebookgroep volgt, ziet dat de kilo’s er bij de – vooral West-Vlaamse – vrouwenpopulatie er serieus aan het afvliegen zijn. “Die positieve reacties zijn fantastisch. Ik krijg niet alleen positieve reacties over de gerechtjes en de sportoefeningen, maar ook over het effect dat het boek heeft op de lezers hun leven en dat van hun gezin. Het is hartverwarmend dat ook de kinderen en de papa’s de gerechtjes echt lekker vinden.”

“Maar het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk en daarom vind ik die begeleiding noodzakelijk. Voedingsgewijs heb ik geprobeerd alle suikers te bannen in mijn boek en afkicken van suiker kan gelijk staan aan hoofdpijn. Dat is een opmerking die ik heel veel krijg, maar we eten zoveel suiker dat het een verslaving is waarvan we ons niet bewust zijn. En die afkickverschijnselen vertalen zich veelal in een paar dagen hoofdpijn. Maar het is de moeite om door te zetten. Want eens je daar vanaf bent, voel je je zoveel beter. En wie zich goed voelt, straalt dat ook uit!”

Zelfs gezondheidsbegeleidster en televisiefiguur Martine Prenen moest met haar nieuwe boek Forever young in de top tien wijken voor #FitMom van Delphine. Maar Delphine durft zichzelf niet de nieuwe Pascale Naessens of Sandra Bekkari te noemen, al begint ze toch wel in dat rijtje thuis te horen. “Dat zou ik zeker niet durven zeggen, hoor”, lacht Delphine. “Mijn concept is ook anders dan dat van hen. Mijn boeken gaan niet enkel over gezond eten, ze begeleiden je naar een gezondere levensstijl en daarin krijgt ook sporten een belangrijke plaats!”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.