Iedere mens heeft wel een beetje dierenvriend in zich. Maar de liefde voor beestjes gaat bij Scharon Dehuysser (30) en Bram Rottiers (33) verder dan alleen maar hondenbrokjes en kattenkorrels. "Toen we via de media de eerste beelden zagen van de dieren die in Australië niet aan het vuur konden ontsnappen, knapte er iets in ons. Bram zei meteen dat we niet hulpeloos mochten staan toekijken. Jaarlijks steunen we het WWF in hun strijd tegen de broodfok, dierenverwaarlozing of voor het sensibiliseren bij vuurwerkgebruik. We twijfelden geen seconde. Eén blik volstond: we moesten onze pijlen richten op Australi...

Iedere mens heeft wel een beetje dierenvriend in zich. Maar de liefde voor beestjes gaat bij Scharon Dehuysser (30) en Bram Rottiers (33) verder dan alleen maar hondenbrokjes en kattenkorrels. "Toen we via de media de eerste beelden zagen van de dieren die in Australië niet aan het vuur konden ontsnappen, knapte er iets in ons. Bram zei meteen dat we niet hulpeloos mochten staan toekijken. Jaarlijks steunen we het WWF in hun strijd tegen de broodfok, dierenverwaarlozing of voor het sensibiliseren bij vuurwerkgebruik. We twijfelden geen seconde. Eén blik volstond: we moesten onze pijlen richten op Australië."Bij het organiseren van een solidariteitsactie gaan de eerste ideeën meestal richting een wafelenbak of de verkoop van snoep. Scharon en Bram gingen echter op zoek naar een idee binnen hun professionele netwerk. Het Wevelgemse koppel runt namelijk een eigen online dierenspeciaalzaak. "Toen we bij één van onze leveranciers een mooie koalaknuffel zagen, hadden we meteen fits dat dit voor ons de best mogelijke actie kon worden." Scharon spreekt met ongelimiteerde passie over de actie die ze op poten hebben gezet. "Als een particulier pluchen beertjes aankoopt om ze nadien door te verkopen, dan swingen de prijzen meestal de pan uit. Niemand heeft hier baat bij. Via onze leveranciers konden we de prijs drukken en zo toch fondsen verzamelen voor het WWF. We bestelden een tiental beertjes met het idee de markt eerst af te tasten. Nadat we de actie op onze website en Facebookpagina hadden geplaatst, duurde het slechts een paar uur vooraleer ze allemaal de deur uit waren. Een onverhoopt succes."Het eerste, kleine succes was het startschot van een waanzinnige campagne die nog steeds loopt. "We kochten meteen de overige beertjes op, een 100-tal. Die waren op nog geen 24 uur tijd uitverkocht. De vragen blijven maar komen en mensen blijven maar mailen om te bestellen". De woorden van Scharon zijn niet overdreven: de telefoon staat niet stil en mensen bellen zelfs aan de voordeur met de vraag of ze beertjes kunnen kopen. "Ondertussen is ook de zoektocht naar alternatieven gestart" gaat ze verder. "Koala's zijn er niet meer maar we hebben wel leuke varianten gevonden, in de vorm van pandabeertjes en aapjes. We plaatsen zoveel mogelijk bestellingen in de hoop dat we aan elke vraag gaan kunnen voldoen. We laten de actie dan ook lopen tot alle voorraden volledig zijn uitverkocht."De keuze om het geld te doneren aan WWF was niet geheel toevallig zo blijkt. "Zomaar geld sturen naar Australië is pure waanzin", weet Scharon. "Wie daar niet is, kan onmogelijk weten wie wat nodig heeft. WWF heeft daar voet aan de grond en kan het geld rechtstreeks injecteren in de organisaties die er nood aan hebben. Daarnaast weten we uit ervaring dat ze een erg transparante manier van werken hebben. Mensen zijn steeds bereid te helpen en te doneren wanneer nodig maar weten wel graag waar hun centen terechtkomen."