"In 1963 zette ik vanuit de ouderlijke boerderij de eerst stappen naar het ondernemerspad. Ik volgde in Brugge vakschool en ging als mecanicien aan de slag in de Gulf-garage in het Zoute", vertelt vader Wilfried Van Acker die snel het gat in de markt vond. "Ik moest regelmatig een band repareren en vervangen terwijl de dichtst bijgelegen bandencentrale zich in Brugge bevond. Dat bracht me op het idee om in 1969 een eigen bandencentrale te openen langs de Natiënlaan. Al gauw bleek de invalsweg naar Knokke een toplocatie te zijn", straalt Wilfried die zijn bandencentrale uitbouwde tot een groot succesverhaal.
...

"In 1963 zette ik vanuit de ouderlijke boerderij de eerst stappen naar het ondernemerspad. Ik volgde in Brugge vakschool en ging als mecanicien aan de slag in de Gulf-garage in het Zoute", vertelt vader Wilfried Van Acker die snel het gat in de markt vond. "Ik moest regelmatig een band repareren en vervangen terwijl de dichtst bijgelegen bandencentrale zich in Brugge bevond. Dat bracht me op het idee om in 1969 een eigen bandencentrale te openen langs de Natiënlaan. Al gauw bleek de invalsweg naar Knokke een toplocatie te zijn", straalt Wilfried die zijn bandencentrale uitbouwde tot een groot succesverhaal."Mijn zoon Peter kwam na zijn legerdienst in de zaak. Ondertussen kent Peter de bandenbusiness door en door en heeft hij de dagelijkse leiding in handen. Zelf kom ik nog iedere dag langs! Wat er in 50 jaar veranderde? Zeer veel, op elk gebied. Zelf ben ik begonnen met een kleine bandencentrale met één poort. We hebben veel bijgekocht en gebouwd. Recent bouwden we nog twee magazijnen bij om winter- en zomerbanden voor onze klanten te stockeren. Onze bandencentrale beslaat nu een oppervlakte van 7.000m².""Vroeger kwamen de klanten binnen en vroegen ze een goede band die lang meeging. Nu vragen ze eerst naar de prijs. Vroeger hadden de banden kleine maatjes. Nu beginnen we aan 16 duim en is 21 of 22 duim een normale bandenmaat. In de beginjaren waren er nog binnenbandjes. Slechte wegen veroorzaakten heel wat kapotgereden banden. Gevolg: veel reparatiewerk wat toen nog grotendeels met de hand werd gedaan. Nu zijn onze werkplaatsen uitgerust met de meest moderne en innovatieve apparatuur." "De auto zelf is enorm geëvolueerd. Alles verandert in sneltempo. Maar banden zullen altijd nodig zijn. We gaan naar elektrische wagens met grote vermogens maar ook voor die wagens is het zoeken naar een gepaste band. Samen met de nieuwe technologie krijgen de banden een alsmaar grotere rol. De kwaliteit van de banden zie je constant verbeteren. Veiligheid met betrekking tot aquaplaning en remafstand zijn belangrijke factoren", aldus Wilfried die heel wat garages zag sluiten maar zijn bandencentrale blijft in economisch moeilijke tijden opvallend overeind."We zijn in de regio de enige bandencentrale. Dankzij onze grote voorraad kunnen we onze klanten meteen helpen. Het allerbelangrijkste zijn duurzame producten en het geven van een correcte service. Klanten rijden onze werkplaatsen uit met een veilige uitgelijnde wagen. Ons nieuwste pronkstuk is een bandenscanner waarbij het profiel van de banden en de dikte gemeten wordt. Deze nieuwe techniek is nog maar in enkele bandencentrales beschikbaar", weet zoon Peter Van Acker."Onze medewerkers zijn stuk voor stuk experten die de nieuwste technieken en gereedschappen gebruiken. Mensen willen nog bediend worden. De montage van banden is voor een leek immers niet zo eenvoudig. Michelin werkt aan een band zonder lucht. Eerlijk, ik zie zo'n band niet snel op de markt komen. Een doorkijkband ziet er bovendien lelijk uit terwijl de look voor veel wagenbezitters belangrijk is", aldus Peter Van Acker.Voor het 50-jarige jubileum van de Knokse Bandencentrale organiseert Peter een grote actie. "Onze klanten kunnen tot eind van het jaar gratis hun banden laten testen. Ondertussen kunnen ze deelnemen aan een makkelijke quiz. Voor de winnaar ligt een set met vier autobanden klaar."(DM)