Knip in Pottebezemstraat in Torhout verdwijnt weer

De knip in de Pottebezemstraat zal wellicht al omstreeks 1 juli verdwijnen en door verkeerspoorten vervangen worden.©Johan Sabbe
De knip in de Pottebezemstraat zal wellicht al omstreeks 1 juli verdwijnen en door verkeerspoorten vervangen worden.©Johan Sabbe
Johan Sabbe

Het omstreden afsluiten van de Torhoutse Pottebezemstraat voor gemotoriseerd verkeer wordt teruggedraaid. De knip met blokkerende betonblokken, die normaal gezien tot en met 6 augustus zou blijven, verdwijnt en wordt door een nieuwe proefopstelling mét doorgaand verkeer vervangen, wellicht al rond 1 juli.

De nog altijd aanzwellende kritiek van een groot deel van de Torhoutse bevolking op de knip, en ook van heel wat mensen van buiten de stad, deed het College van Burgemeester en Schepenen zopas overstag gaan. Terecht, want als je als stadsbestuur merkt dat een beslissing absoluut niet gedragen wordt en je ingreep enkel ergernis en mobiliteitsproblemen veroorzaakt, dan moet je je mistasten ruiterlijk toegeven. Zelfs al is het maar een tijdelijk probeersel. Alleen de doden en dwazen veranderen nooit van mening.

Pittig gediscussieerd in het schepencollege

Toch werd er naar verluidt in het schepencollege nog pittig gediscussieerd, want schepen van Mobiliteit Elsie Desmet, die de knip had uitgedokterd om het sluipverkeer in de Pottebezemstraat een halt toe te roepen, wou niet zomaar terugkomen op een maatregel die al bij al maar anderhalve maand meer zou duren. Maar uiteindelijk moet ze ook wel ingezien hebben dat niemand van haar collega’s politici, en al zeker burgemeester Kristof Audenaert niet, zat te wachten op een zomerse veertigdagentijd met gefrustreerde, gestreste en boze autobestuurders. En op buurtbewoners, zeker uit de nabije Berg op Zoomstraat, die zich door het stadsbestuur koud gepakt voelen.

Ook na 6 augustus nieuwe proefopstelling behouden

“We zullen de knip straks inderdaad laten varen en vervangen door een alternatieve proefopstelling, waarvan we hopen dat ze ook 6 augustus kan blijven”, zegt schepen Desmet. “Het doel is hetzelfde: het zwaar vervoer weren uit de Pottebezemstraat, de snelheid van de wagens doen dalen en het sluipverkeer zoveel mogelijk ontraden. Het blijft ons streven om een gedragen oplossing te vinden voor de drie opgesomde pijnpunten. Het kan zeker niet dat we plots terugkeren naar de situatie waarbij weer alles zomaar kan in de straat. We testen uit, registreren de bevindingen, evalueren en hopen zo het meest ideale scenario te vinden.”

Er komen nu beperkingen in de breedte en in de hoogte

“We hebben alles in het schepencollege besproken en overleggen met de buurtbewoners. Zeker is dat we beperkingen in de breedte én in de hoogte voorzien. We bekijken welk materiaal we voor de nieuwe constructie nodig hebben en zullen dan het nodige bestellen. Ik beschik op dit moment nog niet over een definitief ontwerp van de proefopstelling. In elk geval zal het geheel ervoor moeten zorgen dat er geen zwaar verkeer meer door kan en dat de snelheid van de wagens sterk wordt afgeremd. Dus mikken we op een combinatie van versmallingen en een hoogtebeperking. Wellicht omstreeks 1 juli zou de realisatie rond moeten zijn.”

Twee of drie verkeerspoorten in de straat

Dat het ontwerp nog niet definitief is, zoals de schepen beweert, zal wel kloppen, maar in de wandelgangen valt te horen dat de gewenste, nieuwe proefopstelling toch al vrij concreet is. Het zou gaan om twee of drie verkeerspoorten in de straat, te realiseren met langs weerszijden een paar zware, gestapelde betonblokken, die alleen nog voertuigen met een beperkte breedte doorlaten: gewone auto’s. Geen vrachtwagens en brede bestelwagens.

Op één van de verkeerspoorten, of eventueel zelfs op allemaal, zou er een stevige horizontale luifel komen, die ook de hoogte van de voertuigen beperkt. Dat lijkt geen evidente constructie te zijn, maar er kan natuurlijk nog altijd bijgestuurd worden, mocht blijken dat de verkeerspoorten niet volledig aan de verwachtingen voldoen. Niet onbelangrijk is dat de blokken duidelijk aangeduid en ‘s avonds verlicht of reflecterend moeten zijn, want niemand die er ook maar aan durft te denken dat iemand zich op die zware constructie te pletter zou rijden.

Weinig zwaar verkeer volgens buurtbewoners

Vooral in de Berg op Zoomstraat, die sinds de knip in de Pottebezemstraat zo’n beetje de nieuwe sluipweg geworden is, kijken de bewoners reikhalzend uit naar de komende proefopstelling die niet langer voor een totale blokkering zorgt. De smalle Berg op Zoomstraat mag dan wel wettelijk enkel voor plaatselijk verkeer voorbestemd zijn, velen houden zich daar niet aan. Trouwens, ook bewoners van de Pottebezemstraat zien er sinds de knip een mogelijkheid in om via die weg vlotter hun huizen te bereiken.

Al ettelijke jaren probeert de stad de verkeersdruk in de Pottebezemstraat tevergeefs te verlichten. Eerst met een te zwakke hoogteluifel, dan met een tonnagebeperking en vervolgens met een nieuwe, scharnierende hoogteluifel. Niets mocht baten. Waardoor eind mei de knip er kwam, die vanaf dag één voor verkeersellende zorgde, vooral op en om de overbelaste rotonde van de Keibergstraat met de E403-afritweg. Met meteen een gigantische golf van kritiek op de ingreep.

Opvallend: de meeste bewoners van de Pottebezemstraat klagen over de drukte en de te hoge snelheid van de auto’s in hun straat, maar zeggen dat er al bij al weinig zwaar verkeer langskomt. Dus vinden ze een vertragende versmalling veel nuttiger dan een hoogteluifel. Geen nood: straks krijgen ze als vakantiecadeau een combinatie van de twee.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.