Kloen haalde in zestien jaar tijd al meer dan 600.000 euro op en prijkt nu in de Druivelaar: “Wij willen het leven van zieke kinderen opvrolijken”

Geert Deraeve (68) richtte in 2005 Kloen op. “We draaien volledig op vrijwilligers en elke verdiende euro wordt aan onze goede doelen geschonken. Daar ben ik erg trots op.“ © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Het moet een collector’s item worden, de Druivelaar die Kloen stevig in de spots zet. De vzw zet zich al sinds 2005 in voor tal van verenigingen die zieke kinderen ondersteunen en kon in zestien jaar tijd liefst 634.724 euro wegschenken. Voor stichter en grote bezieler Geert Deraeve is elke glimlach van een kind een boost om nóg beter te doen. “Kloen is meer dan ooit springlevend”, zegt hij.

634.724 euro. Het bedrag doet Geert Deraeve (68) ook zelf duizelen. Toen hij in 2005 aan de wieg stond van Kloen, had de Roeselarenaar zelf ook nooit durven dromen dat zijn geesteskind zo’n hoge vlucht zou nemen. “Wij zijn een vzw die allerhande evenementen en initiatieven op poten zet om kindgerichte goeie doelen te steunen”, legt hij uit. “Kloen geeft vooral clowns die in ziekenhuizen of via de digitale weg zieke kinderen entertainen, een duwtje in de rug.”

Het zaadje van Kloen werd geplant nadat Geert aangegrepen was door wat hij zag in Het leven zoals het is: het kinderziekenhuis, een televisieprogramma dat destijds op Eén te zien was. “Dat mondde uit in een massaspektakel van de percussieband Stroke in de Expohallen van Roeselare. Dat leverde een eerste mooie cheque van ruim 20.000 euro op en sindsdien is de trein niet meer gestopt.”

Volledig vrijwillig

In 2007 volgde een wereldrecordpoging langste rij 10 eurocentjes ter wereld en een jaar later was er een grootse clownparade doorheen het centrum van Geerts thuisstad, waarbij 1.452 clowns het vroegere record haast verdubbelden en 45.000 euro in het laatje brachten. In 2015 vond dan weer de Kloen Musical plaats. Om maar te zeggen: het lijstje aan mooie projecten is haast eindeloos bij Kloen. Het motto van de vereniging is Tover een lach op elk gezicht, en heel speciaal op dit van het zieke kind.

Dit is een unieke kans. De Druivelaar zal onze naambekendheid nog vergroten

“Die vlag dekt onze lading perfect”, aldus Geert. “Daarom hebben we ook Het Clownshuis helpen realiseren. Dit kan je perfect vergelijken met Bednet, al focust Het Clownshuis zich op ontspanning vanop afstand. Ons grote doel is om het leven van zieke kinderen net dat tikkeltje beter te kunnen maken.”

Dementie

Naast clowns in het ziekenhuis, via digitaal contact en de huisbezoekjes bij langdurig zieke kinderen, is Kloen er ook voor de Mucovereniging en Orka (Ouders van ReumaKinderen en -Adolescenten, red.). “We werken ook intens samen met Bubble ID, een organisatie van het kinderziekenhuis Prinses Elisabeth van het UZ Gent om kinderen en volwassenen met een primaire immuundeficiëntie een stem te geven. Op die manier willen we ook sensibiliserend werken. En we zetten ons ook in voor clowns die mensen met dementie wat vertier brengen.

“Weet je wat het allermooiste aan Kloen is? Dat we volledig op vrijwilligers draaien en elke verdiende euro aan onze goede doelen wordt geschonken. Daar ben ik erg trots op. We kunnen rekenen op de hulp van een veertigtal vaste krachten en die hebben allemaal dezelfde missie: zich inzetten voor de vele kinderen die noodgedwongen in een ziekenhuis verblijven of hun leefwereld door een ziekte ingeperkt zien. Kloen is hen hier heel dankbaar voor.”

Kers op de taart

De samenwerking met de Druivelaar, uitgegeven door de Heulse Inni Group, beschouwt Geert als de voorlopige kers op de al rijkelijk versierde Kloentaart. “Dit hebben we te danken aan Dirk Degryse, al jaren bekend als Clown Ernesto bij Kloen en ook de vaste corrector van de Druivelaar.”

De 107de jaargang van dit Belgische monument bevat twaalf ludieke maandgedichten over Clown Kloentje van de hand van woordkunstenaar Peter Devliegher, telkens met illustraties van de Moorsleedse cartoonist Filip Cardoen. “Beiden werken al jaren met Kloen samen en wilden dit project zeker niet aan hen laten voorbijgaan.”, glundert Geert.

De nieuwe scheurkalender bevat ook bijdrages rond de evolutie van de mens, het menselijk genoom en afweer tegen virussen van Hanneke Van Camp van het Centrum Menselijke Erfelijkheid en er wordt ook gefocust op de Dossinkazerne in Mechelen. Een andere leuke nieuwigheid is een blik op het Afrikaans, het Nederlands dat gesproken werd door de Zuid-Hollandse kolonisten die zich in Zuid-Afrika vestigden.

“Voor ons is dit een unieke kans”, klinkt het. “De Druivelaar is een nationaal product, voor ons de ideale kans om onze naambekendheid te vergroten. En tegelijk een grote motivatie om er ook de komende jaren keihard tegenaan te gaan. Zo hebben we voor 2022 al vijf grote projecten op stapel staan. Kloen is meer dan ooit springlevend.”

De nieuwe Druivelaar is te koop in verschillende dagbladhandels en warenhuizen en kost 5,40 euro. Info: www.kloen.be.