Kleinzoon helpt grootvader met restauratie reddingsboot ‘De Watson 2’

Kim Allewerelt wil in de voetsporen van zijn grootvader Gilbert treden.© IV
Kim Allewerelt wil in de voetsporen van zijn grootvader Gilbert treden.© IV
Paul Bruneel

Sedert enkele maanden is een team vrijwilligers, onder leiding van Gilbert Allewerelt (66) uit Nieuwpoort, bezig met de renovatie van De Watson. Dat is een reddingsboot die jaren terug deel uitmaakte van de reddingsdienst aan de kust. Opvallend: een van de gedreven vrijwilligers, Kim Allewerelt, is de 12-jarige kleinzoon van Gilbert.

De reddingsboot Watson 2 werd ingezet in Nieuwpoort en na een omzwerving via het nationaal scheepvaartmuseum in Antwerpen is de boot opnieuw in Nieuwpoort beland. Het zal niet veel voorkomen dat een grootvader en zijn kleinzoon samen de restauratie uitvoeren van een legendarische boot. In een hangar in Nieuwpoort is dat wel het geval en samen met nog enkele andere vrijwilligers slooft Kim zich uit om De Watson opnieuw zeewaardig te maken.

Graag op zee

“Waarom ik dit doe? Omdat ik graag op zee ben, ik denk dat ik echt wel zeemansbloed heb”, zegt Kim. “Ik heb zelf ook een klein bootje, maar dat is niet te vergelijken met De Watson. Het is ook zo dat ik heel veel bijleer over de boten en de techniek die erbij komt kijken. Ik wil later zeker in de voetsporen van mijn grootvader treden en wie weet krijg ik dan ook wel de gelegenheid om ooit te varen met de boot die ik nu zelf mee help restaureren.”

Gilbert Allewerelt is uiteraard fier op zijn kleinzoon. “Kim helpt heel graag mee, als het ook maar even kan is hij hier en al zijn vrije tijd spendeert hij aan de restauratie van de boot. Hij is er graag bij en is hier bijna niet weg te krijgen. Hij is graag op zee. Daarom is het voor hem heel interessant dat hij hier alles ziet gebeuren en ook weet waarom het allemaal op die manier wordt gedaan. Ik toon hem alles wat bij een bootrestauratie komt kijken. En ik meen te mogen zeggen dat ikzelf al wat ervaring heb, want ik heb toch al zes boten volledig gerestaureerd. Ik ben iemand die graag kennis deelt met anderen en doe dat niet alleen met mijn kleinzoon , maar ook met de andere mensen die meehelpen. Zelf ben ik ook nog altijd leergierig om nieuwe dingen op te steken”, zegt Gilbert.

Varend erfgoed

Voor Gilbert is deze restauratie toch wel iets speciaals want hij kent de boot al heel lang. “In het verleden heb ik de boot weten liggen aan de Kromme Hoek, het is een boot die eigenlijk niet zoveel heeft gevaren, hoor. Voor mij is dit echt een unieke kans om deze boot te mogen restaureren ”, geeft hij nog mee.

De Watson 2 is inderdaad een unieke boot, want sedert 28 maart 2011 is de boot beschermd als varend erfgoed. Ook de stad is zich bewust van de waarde van de boot en voor de grootschalige restauratie wordt 90.000 euro uitgetrokken. Aanvankelijk werd gedacht dat de hele restauratie zo’n drie jaar in beslag zou nemen, maar vermoedelijk zal alles vlugger klaar zijn dan voorzien. De Watson 2 werd gebouwd op de werf Samuel White’s Yard in Cowes (Isle of Wight) in 1948, naar een ontwerp van George Watson. Het is de bedoeling om, eens afgewerkt, de boot in te zetten voor rondvaarten in de Havengeul.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier