Kleine speelgoedwinkels hebben het moeilijk net voor Sinterklaas, ook Oberon in Roeselare

De deuren mogen dan wel gesloten zijn, Inge Haegeman van speelgoedwinkel Oberon uit de Beversesteenweg probeert klanten in deze lockdown toch een persoonlijke aanpak te bieden. Zonder webshop. “Ik ben geen online madam”, geeft ze toe. “Maar bel of mail en we schieten meteen te hulp.”

Inge Haegeman van Oberon: “Een grote dankjewel aan iedereen die lokaal koopt.” (foto SB) © Stefaan Beel

De Sint is in het land, hier en daar prijkt zelfs al een kerstboom in de woonkamer. De mooiste tijd van het jaar komt eraan en dat betekent een drukke periode voor Oberon, het gezellige speelgoedwinkeltje in de Beversesteenweg 50. In de sinterklaas- en kerstperiode moeten speelgoedzaken hun jaar zien te maken. Dat net in deze periode de deuren gesloten moeten blijven, doet dus pijn.

“Mijn winkel staat vol speelgoed”, vertelt Inge Haegeman van Oberon. Stof te vergaren. Inge is 51, getrouwd met Jo en mama van Stan en Flor. Al 26 jaar lang verkoopt ze met hart en ziel kwaliteitsvol speelgoed. Inge studeerde af als kleuterleidster, maar omdat er destijds weinig werk was in het onderwijs, besloot ze te bouwen aan die andere droom: een eigen winkeltje. In die 26 jaar heeft ze al heel wat doorstaan. Zo ook de eerste lockdown.

“De tweede lockdown was een complete verrassing. Ik had dit helemaal niet zien aankomen. De politiek had ons beloofd om dit geen tweede keer te doen. Maar dus toch”, zucht ze. “Ieder mens die graag kinderen ziet, zal de winkels open laten in de sinterklaasperiode. Zoals de bloemenwinkels met Moederdag moesten open zijn.” Inge begrijpt de keuze niet. “Ermee omgaan is moeilijk, want ik begrijp de redenering helemaal niet. Ik denk niet dat bij de zelfstandige ondernemer dé besmettingen gebeurden. We werken met een maximaal aantal klanten, met ontsmetting, met afstand én een mondmasker.”

Reserveren en afhalen

Een persoonlijke aanpak vind je niet overal en al zeker niet online. En net om die reden heeft Oberon geen webshop. Wat best moeilijk is in huidige tijden. Toch passen ze ook daar een mouw aan. “Ik ben geen online madam en het is niet zo eenvoudig om nu alles via de website of Facebook te organiseren. Maar we doen ons best. Mijn man Jo zette de Haba-folder online en op de website hebben we de rubriek ‘iets kopen?’ met foto’s erbij. Die producten worden dagelijks aangevuld.”

Maar ook al is een hartelijke ontvangst in de winkel nu niet mogelijk, de persoonlijke service willen ze bij Oberon blijven bieden. “Via mail of telefoon kunnen mensen meer uitleg vragen of zich laten helpen bij hun keuze. Weet je niet wat gekocht? Wij kunnen altijd tips geven.” De aankopen kun je reserveren en afhalen aan de winkel, na afspraak. “We leveren ook aan huis.”

Alles gemonteerd

Op die manier proberen ze de persoonlijke aanpak en het rechtstreeks contact met de klant te behouden. Alle speelgoed wordt zelfs gemonteerd voor het de deur uitgaat.

“We zijn selectief in ons aanbod. We willen een goede service bieden en mensen helpen bij hun keuze. Als ze tevreden buiten gaan, dan zijn wij dat ook. Alles wordt ook gemonteerd verkocht, zo behouden we de controle over de kwaliteit. Waar we niet tevreden over zijn, wordt gemeld aan de fabriek.” Het aanbod aan speelgoed lijkt gigantisch te zijn. Toch blijft de basis hetzelfde, als we Inge mogen geloven. “Het aanbod is in die 26 jaar weinig veranderd. Producten evolueren natuurlijk en er komen altijd variaties op bestaande stuks. Maar de basis vind je toch steeds terug, als je eenvoud en kwaliteit verkiest. Ons duurzaam speelgoed is tijdloos en tegelijk ook decoratief.”

“Het zou fijn zijn om nog te openen voor Kerstmis, maar ik reken er alvast niet op”

Dat andere giganten wel massaal online verkopen, laat Inge niet zo aan haar hart komen. “Ik ben niet zo bezig met concurrentie. Elk moet doen wat hij wil, maar schoenmaker blijf bij je leest. We zijn 26 jaar geleden begonnen met degelijk speelgoed voor ieders budget en doen dit nog altijd op dezelfde manier en met dezelfde waarden.”

Mooi ingepakt

Oberon heeft veel vaste klanten, die al sinds jaar en dag langskomen. Intussen komen ook de kinderen van die klanten langs en mond-tot-mondreclame doet altijd z’n werk. En gelukkig zijn er best wat mensen die in deze moeilijke periode bewust lokaal kopen.

“Aan al die mensen kunnen we maar één iets zeggen: een grote dankjewel aan iedereen die lokaal koopt. Het doet zo’n deugd.” Hier en daar wordt al eens voorzichtig gesproken over de heropening van de winkels. “Onze klanten zijn steeds vol lof over ons inpakpapier en de mooie geschenken. Hopelijk kunnen onze cadeautjes straks in de winkel gekocht worden. Dat zou een mooi geschenk zijn. Het zou fijn zijn om toch nog de kerstperiode mee te maken, maar ik reken er niet op.”

Info: Bestellen kan via 051 24 09 51, info@oberonsite.be of via www.oberonsite.be

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.