Het is bijzonder druk vandaag aan het Musea Sculpta in de Mariastraat. Een klas 14-jarige leerlingen van het Sint-Franciscus Xaveriusinstituut, vlakbij het musea, mocht een deel van de les Frans overslaan om eens een kijkje te gaan nemen. Opmerkelijk, want de uitbater van het Musea Sculpta museaum had na een reeks klachten besloten om de aangewezen leeftijd voor een bezoekje op minstens 16 jaar te zetten.
...

Het is bijzonder druk vandaag aan het Musea Sculpta in de Mariastraat. Een klas 14-jarige leerlingen van het Sint-Franciscus Xaveriusinstituut, vlakbij het musea, mocht een deel van de les Frans overslaan om eens een kijkje te gaan nemen. Opmerkelijk, want de uitbater van het Musea Sculpta museaum had na een reeks klachten besloten om de aangewezen leeftijd voor een bezoekje op minstens 16 jaar te zetten. "Eigenlijk begrijp ik de heisa niet zo goed", zegt de begeleidende leerkracht. "Ik zie niet in waarom jongeren beneden de 16 jaar dit niet zouden mogen zien. In videogames en op het internet zien ze veel meer seks en geweld. En dan zouden ze ook in veel klassieke musea niet moeten gaan want in de kunst is doorheen de eeuwen veel naakt te zien." "Ik vind die heisa eigenlijk wat overdreven hoor. Dit is toch zo erg niet?", zegt Daphne De Kempe, één van de leerlingen. "We hebben toch allemaal al veel straffere dingen gezien dan dit... Het zijn grotendeels taferelen uit de natuur met dieren, planten en inderdaad ook wel wat naaktheid en vrijende mensen. Ik zie het probleem niet." "Het is inderdaad overdreven", vult klasgenote Anna Vanneste aan. "Vandaag moeten we toch geen problemen meer hebben met wat naakte lichamen. Dat is toch natuurlijk." Opmerkelijk is dat, althans volgens onze bevraging, de jongens iets preutser lijken te zijn dan de meisjes. (lees verder onder de foto)"Ik vind het toch wel erg veel bloot eerlijk gezegd. Het is het ene naakte lijf na het ander", vindt Senna Monart. Daar sluit ook klasgenoot Viktor Vliegen zich bij aan. "Is het echt nodig om die geslachtsdelen zo expliciet te tonen? Daardoor verlies je ook al de andere zaken uit het oog. Eigenlijk is het best wel mooi gedaan maar de aandacht wordt natuurlijk naar die expliciete taferelen getrokken en dat is wel wat jammer. Misschien hadden ze hier een daar een dwarrelend blad of zo kunnen gebruiken om een en ander te verbergen." Het zijn niet alleen schoolkinderen die de expositie komen bekijken. We treffen er ook een voormalig lerares kunstgeschiedenis aan die wel eens wilde zien waar de heisa precies over gaat. "Eigenlijk kom ik vooral langs omdat ik veel interesse heb in onze Vlaamse Meesters, de Primitieven. Ik vroeg me af op welke manier ze met die prachtige kunst aan de slag zijn gegaan", klinkt het."Maar ik ben echt ontgoocheld. Dit is een kermis. Ik had gedacht dat Musea Sculpta met respect zou omgaan met het prachtige erfgoed. Ik verwachtte me aan een mooie 3D-uitwerking van de details die onze Vlaamse Primitieven zo kenmerken. Maar daar vind ik niets van terug. Bepaalde tekeningen en verhoudingen kloppen helemaal niet. Ik stoor me zeker niet aan de naaktheid en het geweld; dat is zeker het probleem niet. Het probleem is dat de uitwerking in mijn ogen helemaal niet verfijnd is."