U kon het enkele maanden geleden al lezen in onze krant: ING besliste begin dit jaar haar kantoor in de Nukkerstraat op de wijk Sas voorgoed te sluiten. Ook toen al konden talloze verontwaardigde reacties op het verdwijnen van het laatste bankkantoor opgetekend worden.
...

U kon het enkele maanden geleden al lezen in onze krant: ING besliste begin dit jaar haar kantoor in de Nukkerstraat op de wijk Sas voorgoed te sluiten. Ook toen al konden talloze verontwaardigde reacties op het verdwijnen van het laatste bankkantoor opgetekend worden."Ik stond maandag in de apotheek tegenover de deur en zag hoe enkele oudere klanten voor een gesloten deur stonden. Ze waren blijkbaar nog niet op de hoogte dat zowel het kantoor als de selfbank gesloten waren", vertelt Dirk Lust, zelf vele jaren kantoorhouder van de BAC Bank, die later zou opgenomen worden in de Dexia-groep."Ik heb hier nog vijf bankkantoren geweten: naast mijn BAC-kantoor de ASLK, de Postbank, het Spaarkrediet en de BBL (die later ING werd). In de selfbank van die laatste konden de mensen tot 1 mei nog geld opnemen. Nu ook deze verdwenen is, moeten de Sassenaars naar de automaat aan de KBC in Bredene Dorp. ING-klanten zijn vanaf nu aangewezen op het kantoor Vuurtorenwijk.Je begrijpt dat heel wat klanten ontstemd zijn. Ook al heeft onze wijk de voorbije jaren een verjonging meegemaakt, toch zijn er nog altijd heel wat oudere Sassenaars die geen eigen wagen hebben en nu dus met de bus richting Dorp of Vuurtorenwijk moeten om geld af te halen."De wijkbewoners rekenden daarom op het gemeentebestuur om een oplossing uit te dokteren. "En dat hebben we ook geprobeerd", merkt schepen Eddy Gryson, zelf oud-werknemer van ING, op. "We hebben twee brieven geschreven, een aan ING en een aan koepelorganisatie Febelfin. Er is op beide geen enkele reactie gekomen. Het zou van beleefdheid getuigd hebben om ons op zijn minst te antwoorden. Algemeen directeur Yannick Wittevrongel heeft beide intussen een herinnering gestuurd."Informeel wist Gryson intussen wel te achterhalen dat er misschien een oplossing in de lucht hangt. "ING werkt met onder meer KBC momenteel aan een interbancaire samenwerking waardoor de 'zwarte vlekken', die ontstaan zijn door het verdwijnen van bankkantoren, opnieuw kunnen voorzien worden van een geldautomaat. Dat zou bijvoorbeeld kunnen in het Shopping Center maar net zozeer op de plek waar ING vroeger kantoor hield," besluit Gryson. (MM)