"Ik ben een veelvuldig gebruiker van het openbaar vervoer. Ik neem vaak de bus in de streek rond Brugge en het was ook daar dat ik mezelf plots op een affiche zag staan. Ik kon mijn eigen ogen niet geloven. (grijnst) Ik voelde me een politieker middenin een verkiezingscampagne." Nu kan Marc Van Ooteghem uit Knokke er mee lachen, anderhalf jaar geleden was dat wel even anders. "Ik was ervan overtuigd dat De Lijn ongevraagd een foto van mij had genomen en die had gebruikt voor zijn nieuwe campagne. Dat gebeurde zonder mijn medeweten, dus legde ik zowel in oktober als in november 2017 een klacht neer bij de vervoermaatschappij."
...

"Ik ben een veelvuldig gebruiker van het openbaar vervoer. Ik neem vaak de bus in de streek rond Brugge en het was ook daar dat ik mezelf plots op een affiche zag staan. Ik kon mijn eigen ogen niet geloven. (grijnst) Ik voelde me een politieker middenin een verkiezingscampagne." Nu kan Marc Van Ooteghem uit Knokke er mee lachen, anderhalf jaar geleden was dat wel even anders. "Ik was ervan overtuigd dat De Lijn ongevraagd een foto van mij had genomen en die had gebruikt voor zijn nieuwe campagne. Dat gebeurde zonder mijn medeweten, dus legde ik zowel in oktober als in november 2017 een klacht neer bij de vervoermaatschappij."(Lees verder onder de video)Twee dagen later ontving Marc van de klantendienst al een schrijven met excuses voor de onprettige situatie. "In die brief stond dat er navraag werd gedaan over de portretrechten bij de verantwoordelijke dienst", verduidelijkt Marc. "De dienst had op zijn beurt het verantwoordelijke castingbureau gecontacteerd, van waaruit bevestigd werd dat de rechten voor de foto van de nieuwe campagne in orde waren. Bij verdere vragen of klachten kon ik mij wenden tot het bureau dat mij gecontacteerd had voor de opdracht." Marc snapte er natuurlijk totaal niets van. Hij werd helemaal niet gecontacteerd door een castingbureau voor een foto-opdracht... Maar met de tijd gingen ook de frustraties en het onbegrip wat liggen. Bij vrienden en familie werd er wel nog geregeld een grapje over gemaakt.De hele anekdote kwam echter weer boven water toen de foto's tijdens de recente campagne van De Lijn opnieuw in het straatbeeld verschenen. "Dat vond ik niet kunnen en ik wou een recht van antwoord", vertelt Marc. "Ik trok opnieuw naar de Lijnwinkel en liet een bevriend advocaat een mailtje sturen naar de klantendienst van De Lijn, waarop nooit een antwoord kwam. Ik wou echter absoluut achterhalen hoe de vork aan de steel zat."Gelukkig kon Marc rekenen op het speurderstalent van zijn zoon David Van Ooteghem, presentator en programmamaker bij Radio 2. David wist via het castingbureau het ware verhaal te achterhalen. Marc Van Ooteghem blijkt een lookalike te hebben: Eric Landuyt uit Marialoop (Meulebeke). Als verrassing organiseerde David een ontmoeting tussen beide heren. Marc kon - voor een tweede keer - zijn ogen niet geloven. "De oplossing van mijn probleem stond plots voor mijn neus!"Ook voor Eric Landuyt was het een serieuze verrassing. "Voor mij begon het hele verhaal een drietal jaar geleden. We waren met een bevriend koppel aan het fietsen in de Westhoek en maakten een stop in een cafeetje nabij de Dodengang in Diksmuide. Het café was echter gesloten, want er werd er een opname gemaakt voor een film over de Eerste Wereldoorlog. De castingdirector was op het terras naarstig aan het werk op haar laptop. We stonden wat geamuseerd te kijken toen die dame me aansprak en vroeg of ze mij mocht opnemen in haar databestand van figuranten. Ze nam enkele foto's en noteerde mijn gegevens. Ze bestempelde me als een 'karakterkop waar ze wel nog eens iets zou kunnen mee doen'. We lachten eens goed met die anekdote tijdens het voortzetten van onze fietstocht."Vrij snel werd Eric echter door het castingbureau gecontacteerd voor enkele losse opdrachtjes. "Het ging vooral om folders voor privéfirma's. Mijn karakterkop werd pas echt een beetje geld waard toen ik werd gevraagd voor een campagne van De Lijn. Ik zou letterlijk en figuurlijk het gezicht worden van de Omnipas voor 65-plussers. Enkele maanden later prijkte ik op de nieuwe affiches. Ik was er best wel trots op..."Hier en daar werd Eric door familie of vrienden opgemerkt aan de bus- en tramhokjes van De Lijn of kreeg hij een 'like' op sociale media. "Het hele verhaal kreeg echter een vreemde wending toen ik werd opgebeld door reporter David Van Ooteghem van Radio 2. Er was namelijk een klacht binnengekomen bij De Lijn omtrent misbruik van bepaalde foto's bij de nieuwe campagne. Tot mijn grote verbazing hadden ze het over mijn foto en werd er door een generatiegenoot beweerd dat hij op die foto stond. De man was er absoluut zeker van, want hij had de rimpels op het voorhoofd nauwkeurig geteld en ze weerspiegelden zijn - maar dus ook mijn - ouderdomstrekken."(LF)