Alle werken in de expo zijn met de hand gemaakt. Klaas Rommelaere (34) werkt al sinds het begin van zijn carrière samen met 15 oudere dames, de zogenaamde 'madammen', die hem helpen met het handwerk en elke week samenkwamen. Voor Dark Uncles hielpen in totaal zo'n 90 textielmakers uit Vlaanderen de kunstenaar met het borduurwerk. "Het borduren vergt veel concentratie en precisiewerk", zegt Klaas. Hij gebruikt traditionele ambachten die kunde en tijd vergen en combineert ze met een open, vernieuwende en creatieve blik. Dark Uncles verwijst naar de spreuk van de Japanse anima...

Alle werken in de expo zijn met de hand gemaakt. Klaas Rommelaere (34) werkt al sinds het begin van zijn carrière samen met 15 oudere dames, de zogenaamde 'madammen', die hem helpen met het handwerk en elke week samenkwamen. Voor Dark Uncles hielpen in totaal zo'n 90 textielmakers uit Vlaanderen de kunstenaar met het borduurwerk. "Het borduren vergt veel concentratie en precisiewerk", zegt Klaas. Hij gebruikt traditionele ambachten die kunde en tijd vergen en combineert ze met een open, vernieuwende en creatieve blik. Dark Uncles verwijst naar de spreuk van de Japanse animatieregisseur Hayao Miyazaki 'Een man zonder geschiedenis of een volk dat zijn verleden is vergeten, zal geen andere keuze hebben dan te verdwijnen...' Klaas Rommelaere liet dit voor deze tentoonstelling optekenen. "Ik haal verhalen uit het verleden aan en wilde mijn eigen geschiedenis opsporen. Het idee om de expo op te vatten als een stoet dateert uit de tijd dat ik startte met eigen werk", zegt Klaas, die ooit begon als stagiair/modeontwerper bij Raf Simons. "Ik besefte snel dat dit niet mijn ding was. Ik wilde verhalen vertellen via borduurwerk en traditionele ambachten. Mijn afgewerkte werken in die tijd, waaraan ook mijn grootmoeder nog meewerkte, werden gefotografeerd in de straat van mijn grootouders. De weg daar naartoe droegen mijn grootvader en een buur het werk steevast als in een stoet. Ik nam daar ook foto's van. Dat bracht mij op het idee", vertelt Klaas. De expo verwijst ook naar historische en folkloristische elementen. "Bizarre beeltenissen van tien van mijn naaste familieleden: mijn ouders, zus, partner, oom, tante, neef en grootouders bewegen samen met de twee familiehonden als een stoet door de tentoonstellingsruimte en bieden de toeschouwer een blik op mijn ervaringen en herinneringen." Zo verraadt de anatomische schets van een schedel op de borst van zijn moeder haar beroep als logopedist, wijzen de muziekinstrumenten en juichende mensen op de pop van de zus op haar job als boeker van muzikanten en is te zien dat de vader ooit een handelsbedrijf had voor kampeerartikelen en bijkomend werkte als vrachtwagenchauffeur aan tal van details op zijn armen en torso. Inmiddels is zijn opa overleden en kan de expo ook als een ode aan hem gezien worden. Naast de poppen deDark Uncles zijn er ook borduurwerken en wandtapijten te zien in Texture. In de gelaagde en soms vreemde beeldverhalen van zijn textielschilderijen vervagen fragmenten uit filmscènes en situaties uit zijn eigen dagelijks leven tot krachtige en tegelijkertijd delicate snapshots. "Op het eerste zicht lijken deze wilde collages en schilderachtige patchworkbeelden op geborduurde en geknoopte notities in garen. Maar wie beter kijkt ontwaart een groter verhaal", besluit Klaas.De tentoonstelling in samenwerking met Be-Part en Platform voor actuele kunst zal te zien zijn van 3 oktober 2020 tot 31 januari 2021.