"Het begon allemaal met het werken met pitriet, een soort vlechtbaar decoratie riet", zegt Bérénice. Ik gaf toen les aan jongeren met een beperking en om hun hand-oog coördinatie te bevorderen, werkten we veel met pitriet. Maar ik wou iets anders proberen, iets hedendaagser. Op een tuinexpo in Nederland zag ik in 1995 voor het eerst beelden in wilgentenen. Ik wou daar absoluut meer over weten en samen met een collega volgde ik gedurende zes zaterdagen een opleiding weven met wilgentenen in Nederland.
...

"Het begon allemaal met het werken met pitriet, een soort vlechtbaar decoratie riet", zegt Bérénice. Ik gaf toen les aan jongeren met een beperking en om hun hand-oog coördinatie te bevorderen, werkten we veel met pitriet. Maar ik wou iets anders proberen, iets hedendaagser. Op een tuinexpo in Nederland zag ik in 1995 voor het eerst beelden in wilgentenen. Ik wou daar absoluut meer over weten en samen met een collega volgde ik gedurende zes zaterdagen een opleiding weven met wilgentenen in Nederland."Eens de weeftechniek onder de knie kwam ik op het idee om kerstfiguren te weven. Ik was al een tijdje verantwoordelijk voor de bloemen en versiering in onze parochiekerk van Rekkem en de kerststal had nood aan een opknapbeurt. Mijn eerste kerststal bestond uitsluitend uit de traditionele figuren: Maria, Jozef en het kindeke Jesus. Ik had de smaak te pakken", vertelt de enthousiaste kunstenares."Elk jaar kwamen er nieuwe figuren bij, zowel personen als dieren. Vandaag bestaat mijn kerststal niet enkel uit klassieke kerstfiguren, maar ook uit alternatieve, zoals kindsoldaten, vluchtelingen, een waterdraagster, een fluitspeler,.. Met deze nieuwe figuren erbij wil ik de mensen doen nadenken over de betekenis van Kerstmis en bij uitbreiding over een aantal maatschappelijk problemen. Denk maar aan de vluchtelingen, de aandacht voor kwetsbare mensen en groepen, oorlog en vrede. Elk beeld draagt een boodschap in zich en mijn bedoeling is dat men bij de wandeling door de expositie nadenkt over een aantal gevoelige thema's", vervolgt Bérénice. Een handig bewaarboekje met foto's van de geëxposeerde beelden verschaft extra info. In het creatief bezig zijn met wilgentenen vind ik rust en ontspanning. Ik hoop dat de bezoekers ook rust ervaren én een moment van bezinning bij het kerstgebeuren.""Ik koop de wilgen in bundels bij kweker Devos 'Salix' te Eksaarde. Wilgen worden ook gebruikt voor tuinafsluitingen, in de mandenmakerij, als oever-en dijkenversterking, bij het opbinden van wijnranken en bundels prei. Voor het creatief gebruik zijn er oneindig veel kleuren. Ik gebruik hoofdzakelijk het Belgisch rood. Ik werk mijn figuren af met alle mogelijke natuurlijke materialen, zoals paardenhaar, gezwingeld vlas en boomschors. De laatste keer dat Bérénice Bogaert in Roeselare exposeerde, was in de H. Hartkerk in 2003. Dit is dus een unieke kans om haar figuren in een kerststalsetting te zien en om haar nieuwe figuren te ontdekken. De tentoonstelling is een initiatief van het Team en medewerkers van de Pastorale Eenheid Heilige Vincent Rumbeke en de kerkfabriek Sint-Petrus en Paulus.De directies van de kleuter- en lagere scholen van Rumbeke en Sint-Jozef evenals de drie woonzorgcentra, Molenreke, PVT Valckeburg en GO! MPI campus Sterrebos werden met een schrijven aangemoedigd om in groep de tentoonstelling te komen bezoeken. (AD)