Met haar zaak Artwork Nora heeft de Waregemse normaal de handen vol. Maar sinds het begin van de coronacrisis komen er geen bestellingen meer binnen en mag er niemand nog lessen pottenbakken volgen in haar atelier. Wekenlang heeft ze gezwegen. Nu kan ze het niet meer aanzien. "Nu krijgen we de ene versoepeling na de andere, maar er wordt met geen woord gerept over keramisten en andere kunstenaars", vertelt ze namens veel collega's. "Kappers ...

Met haar zaak Artwork Nora heeft de Waregemse normaal de handen vol. Maar sinds het begin van de coronacrisis komen er geen bestellingen meer binnen en mag er niemand nog lessen pottenbakken volgen in haar atelier. Wekenlang heeft ze gezwegen. Nu kan ze het niet meer aanzien. "Nu krijgen we de ene versoepeling na de andere, maar er wordt met geen woord gerept over keramisten en andere kunstenaars", vertelt ze namens veel collega's. "Kappers die boven iemands hoofd hangen, met 20 mensen fietsen in groep, een dansles... Het kan allemaal. Maar met vijf mensen pottenbakken op een veilige afstand, dat niet. Zoals het er nu uitziet, moeten we zeker tot 1 juli de deuren gesloten houden, want de overheid ziet ons als een evenement. Een groot verschil met Nederland, waar keramisten op 1 juni weer aan de slag mogen."Nora geeft een rondleiding in haar atelier. Ze is er van overtuigd dat workshops pottenbakken en keramiek hier in veilige omstandigheden kunnen plaatsvinden. "Er zijn maximaal vijf deelnemers bij een workshop. De draaischijven kunnen perfect op twee meter van elkaar staan. Een mondmasker of een faceshield dragen: het zijn allemaal maatregelen die we perfect kunnen nemen", zegt ze. "En handhygiëne? Wie een hele dag met klei werkt, wast zijn of haar handen wel 30 tot 40 keer. Bovendien worden alle materialen na elke les grondig gewassen en ontsmet. Ik zie het probleem echt niet", vervolgt Nora stellig.De financiële verliezen door de coronacrisis lopen volgens Nora voor haar al zeker op tot 5.000 euro per maand. "En dat gaat dan enkel om omzetverlies, zonder alle kosten die blijven doorlopen", voegt ze toe. "Een hinderpremie van de Vlaamse regering kregen we niet, omdat mijn winkeltje zogezegd open was, ondanks de verplichte sluiting. Dat er geen enkele klant mocht langskomen, deed er niet toe. Andere zelfstandige keramisten maakten wél aanspraak op de hinderpremie. Ik noem dat nattevingerpolitiek." Ook het feit dat de opleidingen bij Syntra en de lessen in kunstacademies nu opnieuw mogen doorgaan, kan Nora niet begrijpen. "Oneerlijke concurrentie en broodroof voor de zelfstandige keramisten. Overal mag het, behalve in onze ateliers."