Katrijn Prosec (32) zoals prosecco, maar dan zonder 'co' spelt ze het voor groeide op in Brugge. Na haar studies woonde ze acht jaar in Antwerpen, maar de wortels van haar roots begonnen te trekken en Katrijn keerde in 2018 terug naar West-Vlaanderen. In Zedelgem vond ze een nieuwe thuis met atelier. "Een betaalbaar atelier vinden in Antwerpen was sowieso onmogelijk", begint Katrijn. Ze wist al op jonge leeftijd waar haar toekomst lag. "Aan Sinterklaas of voor Kerstmis vroeg ik een gereedschapskist of ander speelgoed om creatief mee te zijn. Ik wist toen al dat ik later meubels zou restaureren."
...

Katrijn Prosec (32) zoals prosecco, maar dan zonder 'co' spelt ze het voor groeide op in Brugge. Na haar studies woonde ze acht jaar in Antwerpen, maar de wortels van haar roots begonnen te trekken en Katrijn keerde in 2018 terug naar West-Vlaanderen. In Zedelgem vond ze een nieuwe thuis met atelier. "Een betaalbaar atelier vinden in Antwerpen was sowieso onmogelijk", begint Katrijn. Ze wist al op jonge leeftijd waar haar toekomst lag. "Aan Sinterklaas of voor Kerstmis vroeg ik een gereedschapskist of ander speelgoed om creatief mee te zijn. Ik wist toen al dat ik later meubels zou restaureren."Zo gezegd, zo gedaan en Katrijn ging kunstonderwijs studeren aan het VTI van Brugge. "Eerst een 'gewoon' diploma behalen, zat er niet in, al waren mijn ouders daar wel meer voor te vinden. Maar ik was daarvoor te ongeduldig, te creatief. In mijn zevende jaar liep ik stage bij atelier Papageno in Brugge. Toen wist ik het zeker: ik zou meubelrestaurateur worden. Ik heb houtbewerking gevolgd in avondschool en vijf jaar gestudeerd aan Sint-Lucas in Doornik. Daar leerde ik vier jaar lang het ambacht om meubels na te maken uit de 18de en 19de eeuw. Het was pas in het laatste jaar dat we leerden restaureren. Dat is weinig, ja. Maar we kregen er wel een gouden advies: wil je je bekwamen in het vak, ga dan aan de slag in de branche."Katrijn stuurde sollicitatiebrieven naar alle meubelrestauratieateliers uit West-Vlaanderen. "Het was niet dat ze mij niet wilden, maar ze hadden niemand nodig. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en solliciteerde ik bij Axel Vervoordt in Antwerpen. Een dag later mocht ik aan de slag."Voor wie hem niet kent, Axel Vervoordt is de man die de prachtige interieurs creëert van de grootste sterren der aarde. Onder zijn klanten mag hij Kanye West en Kim Kardashian rekenen. "Bij meneer Vervoordt zo noemen we hem en zijn familie heb ik alle kneepjes van het geleerd. Alles wat ik nu kan, heb ik aan hem te danken. In het restauratieatelier, het onderdeel van de firma waar ik werkte, waren zeven mensen actief die elk hun specialiteit hadden. Zij hebben mij hun kennis overgebracht."In 2015 wou Katrijn in bijberoep starten als meubelrestaurateur. "Meneer Vervoordt stond daar voor open. Hij werkt dan wel voor wereldberoemde mensen, hij is vooral heel erg gepassioneerd. Hij moedigde mij dan ook aan in mijn passie. Ik mocht zelfs zijn atelier gebruiken."Drie jaar later koos Katrijn ervoor om helemaal op eigen benen te staan. "De naam van mijn meubelatelier Maram verwijst naar het Indische woord voor hout. Ik werk zowel voor interieurarchitecten als particulieren. Sommige meubels die ik binnen krijg in mijn atelier, zijn geen tien euro waard. Dan zeg ik dat ook eerlijk aan de mensen. Maar meestal weten ze dat zelf al. Ze willen een stuk een tweede leven geven, omdat het emotionele waarde heeft. Maar evengoed krijg ik heel dure stukken binnen in mijn atelier. (knipoogt) Dat laat ik dan wel altijd weten aan mijn verzekeraar."Er zijn ook mensen die haar testen. "Dan brengen ze bijvoorbeeld een waardeloze stoel mee en kijken ze hoe ik het er vanaf breng. Mensen mogen dat doen, ik begrijp dat. Je geeft een duur meubelstuk niet zomaar uit handen voor restauratie of conservatie. Aan de andere kant zijn er ook mensen die afhaken eenmaal ze weten dat ik een jonge vrouw ben. (lacht) Blijkbaar hoort mijn beroep voor sommigen uitgeoefend te worden door een oudere man."Het atelier van Katrijn heeft een eigen geschiedenis. De voormalige bewoner van het huis, Michel Dehaemers, had er een museum met stukken die tot het verleden behoorden: een oude jukebox, klein landbouwmaterieel, huishoudapparaten, caféspelen...Een authentiek museum dat Katrijn opnieuw een bijzondere bestemming gaf. "Naast het atelier heb ik ook een winkeltje. Daarin verkoop ik uit hout gemaakte juwelen. Een projectje van mijn zussen Hannelore, Melissa en mezelf. Ik hou wel van die variatie. Ondertussen organiseer ik op regelmatige basis ook workshops juwelen, een poppenhuis of houten speelgoedkrokodil maken. Ten slotte organiseer ik ook workshops restauratie." Info: www.maram.be.