Voor de eerste keer is er ook een regionaal programma. Eén van de vier campagnegezichten van die eerste Regionale Erfgoeddag is Katia uit Bavikhove met haar pop Lieveke.
...

Voor de eerste keer is er ook een regionaal programma. Eén van de vier campagnegezichten van die eerste Regionale Erfgoeddag is Katia uit Bavikhove met haar pop Lieveke.Katia en haar mama Rita vertellen in Krant van West-Vlaanderen (editie Kortrijks Handelsblad) van 24 april het verhaal van Lieveke : 64 centimeter groot, 67 jaar oud en van het Duitse merk Schildkröt. "Toen ik de oproep zag om één van de gezichten te worden van 'Erfgoeddag, jouw erfstuk in de picture' dacht ik meteen aan Lieveke, de pop van mijn moeder, en nu mijn pop", vertelt Katia. Mama Rita kreeg de pop toen ze 2 jaar werd. "Ik was een tenger kind en kon nauwelijks over de pop heenkijken. Ik ben er ooit bovenop gevallen", vertelt Rita. Toen Rita's tweede verjaardag naderde wou haar moeder Irène een uitzonderlijk cadeau kopen. "Ze was helemaal weg van de grootste en dus ook de duurste Schildkrötpop in de etalage van Au Bon Marché. Mijn vader drong aan op een kleinere pop, maar mama was vastbesloten. Ze mobiliseerde de hele familie, grootouders en oudtantes om mee te betalen voor het geschenk. Mama noemde de pop altijd 'Ons Lieveke'." Jaren later is de pop bij dochter Katia beland. "Toen ik 10 was vertelde mijn oma Irène hoeveel sentimentele waarde haar dochters pop voor haar had. Ik ben toen Lieveke met andere ogen gaan bekijken, want ik vond haar eerst niet zo mooi. Ik wil haar later graag doorgeven aan mijn dochter Celien", aldus Katia.(PVH - Foto LO)