Kasteelbier viert dertigste verjaardag met nieuwe telg: Kasteel Xtra is eerste ‘lichte’ variant met amper 4,5 procent alcohol

Bruno Lambert en Xavier Vanhonsebrouck klinken op de gloednieuwe Kasteel Xtra. © Frank Meurisse
Philippe Verhaest

Exact dertig jaar geleden werd Kasteelbier door Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck gecommercialiseerd. Om die verjaardag extra glans te geven, wordt nu een nieuwe telg gelanceerd: de Kasteel Xtra. Meteen een primeur voor de brouwerij, want de Xtra telt amper 4,5 procent alcohol en is zo het eerste lichtere bier binnen het gamma.

De Kasteelbieren werden in 1989 door wijlen Luc Vanhonsebrouck, vader van huidig ceo Xavier (54), boven de doopvont gehouden. Twee jaar later – in 1991 deed ook zoon Xavier zijn intrede in de brouwerij – werd het concept gecommercialiseerd en in flesjes van 33 centiliter te koop aangeboden. “We moeten er niet flauw over doen, zonder het succes van onze Kasteelbieren zouden we op vandaag nooit zo ver gestaan hebben”, valt te horen. “Het gamma is al drie decennia lang een van dé hoekstenen van onze brouwerij.”

Die werd vijf jaar geleden van Ingelmunster naar de Izegemse deelgemeente Emelgem verhuisd en sindsdien gaat het de brouwerij voor de wind. “Onze omzet is sinds 2016 met 45 procent gestegen en we hopen binnen enkele jaren onze maximale brouwcapaciteit van 220.000 hectoliter per jaar bereikt te hebben.”

Fijne afdronk

Om de dertigste verjaardag van het Kasteel-segment extra luister bij te zetten, wordt een nieuw speciaalbier gelanceerd: de Kasteel Xtra. “Die zet alle eigenschappen van onze Belgische biercultuur in de verf, maar is dankzij het lage alcoholpercentage van amper 4,5 procent erg toegankelijk.”

De brouwer combineert voor dit blonde bier van hoge gisting extra smaakvolle moutsoorten met een flinke dosis bitter- en aromahoppen. “De dry-hopping en nagisting in de fles zorgen voor een extra fijne afdronk, maar tegelijk hebben we een erg complex bier gecreëerd. Hier ging een jaar denk- en testwerk aan vooraf.”

Met de Kasteel Xtra wil de brouwerij inspelen op de trend van de session-bieren die vooral in de Verenigde Staten erg populair zijn. “Ook hier is steeds meer vraag naar een speciaalbier dat minder alcohol bevat, maar toch veel smaak in huis heeft”, vervolgt Xavier Vanhonsebrouck.

© Frank Meurisse

Naast de lancering van de Xtra verdwijnen twee andere bieren: de Kasteel Hoppy en Blond. “Nu hebben we vier Kasteel-toppers aan boord: de Rouge, Donker, Tripel en de Xtra. Voor elk wat wils.”

Vijfde generatie

Het blauwe etiket van de Kasteel Xtra bevat, net als de andere Kasteelbieren drie sterren. Elke ster staat symbool voor tien jaar Kasteel. De sterren blijven ook na dit jubileumjaar op het bieretiket van de Kasteelbieren staan. Daarnaast is het ook een verwijzing naar de dertig jaar dat Xavier Vanhonsebrouck binnen de brouwerij actief is. Hij startte op 1 juli 1991 als vijfde generatie en zette toen de marketingstrategie voor Kasteelbier op punt. Hij liet de typische en ondertussen overbekende bierglazen ontwikkelen, zorgde voor bierviltjes en reclameborden… “We werden in het voetbalseizoen 1993-1994 ook shirtsponsor van Eendracht Aalst, dat toen furore maakte door derde de eindigen in Eerste Klasse. Zo wonnen we sympathie over het hele land en was Kasteelbier meteen wijd en zijn bekend.”

Met de Xtra hoopt de brouwer opnieuw een nieuw biersegment in het leven te roepen. “Dat deden we in 2007 al met onze Rouge. Vele andere brouwers traden ondertussen in onze voetsporen en lanceerden hun eigen versie. Samen met bieren als de Westmalle Extra en Sint-Bernardus Extra willen we daar de weg voor plaveien.”

Een alcoholvrij bier van Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck lijkt momenteel niet aan de orde. “Wij staan synoniem met kwaliteitsvolle bieren vol smaak. Volledig alcoholvrij zit gewoon niet ons ons dna.”

De Kasteel Xtra is vanaf midden september in de supermarkt en betere drankenhandel te verkrijgen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier