"Toen ik te horen kreeg dat het salon moest sluiten, heb ik een e-mail gestuurd naar alle klanten om te laten weten dat wie reeds een afspraak had automatisch zou opgebeld worden voor een nieuwe afspraak. Andere klanten konden zich op de wachtlijst laten zetten", vertelt Sophie Deconinck (33). "Ik had wel het gevoel dat ik door de verplichte sluiting mijn klanten in de steek liet. Sowieso ben ik met hen maximaal contact blijven houden."
...

"Toen ik te horen kreeg dat het salon moest sluiten, heb ik een e-mail gestuurd naar alle klanten om te laten weten dat wie reeds een afspraak had automatisch zou opgebeld worden voor een nieuwe afspraak. Andere klanten konden zich op de wachtlijst laten zetten", vertelt Sophie Deconinck (33). "Ik had wel het gevoel dat ik door de verplichte sluiting mijn klanten in de steek liet. Sowieso ben ik met hen maximaal contact blijven houden.""Van zodra ik wist dat we weer mochten opstarten, heb ik alle klanten op de wachtlijst opgebeld voor een afspraak. Sommigen begonnen me zelf al te contacteren omdat ze dachten dat ik hen vergeten was. Het nam twee dagen in beslag om die 160 mensen op te bellen. Toen ik mijn onlineboekingen weer openzette, waren er in drie uur tijd 64 boekingen bij. De komende vier weken is het kapsalon dan ook al volzet. Uitzonderlijk zal ik nu ook op maandag openen en de eerste twee weken zullen een medewerker en ik werken van 8 tot 22 uur en dit 6 op 7 dagen", zegt Sophie."Ik heb heel wat aanpassingen gedaan om veilig te kunnen werken. De klanten heb ik hierover per e-mail geïnformeerd. Ik waak erover dat er altijd een afstand van 1,5 meter behouden kan worden. Zo zal er maar één wastafel gebruikt worden en zal de klant begeleid worden naar de kappersstoel. Al het materiaal zal na elk gebruik ontsmet worden. Een keer onmiddellijk en een keer met de klant erbij om hen een veilig gevoel te geven.""De klant kan meermaals de handen ontsmetten en iedereen zal gedurende heel het kappersbezoek een mondmasker moeten dragen. We werken met wegwerpmantels en via internet leerde ik een techniek om de elastiek van het mondmasker aan de kapmantel te bevestigen, zodat er geen probleem is om te knippen of te brushen. Er mogen maximaal vier klanten tegelijkertijd binnen. De anderen vragen we om te wachten in de auto en komen we ophalen als het hun beurt is."Sophie is blij met de overheidssteun die ze kreeg. "Ik ontving de eenmalige premie van 4.000 euro en vanuit het sociaal verzekeringsfonds krijg ik maandelijks de overbruggingspremie van 1.291 euro. Na 21 dagen sluiting kreeg ik per extra sluitingsdag 160 euro. Dit alles was welkom want bepaalde kosten liepen gewoon door zoals bijvoorbeeld de maandelijkse dossierkosten voor het personeel (Coiffure Sophie telt 3 personeelsleden), de afrekening van het vakantiegeld en de bijdrage voor de vuilnisbakken. Voor de betaling van btw en sociale bijdragen heb ik uitstel gekregen."Voor de opvang van haar twee kinderen (5 en 9 jaar), kan Sophie rekenen op haar ouders en schoonouders.(GV)