Kapperszaak Ton Sur Ton moest vier dagen na opening weer sluiten en vliegt er nu weer in

Mama Valerie Desmet, kapper Nico Desmet en een van de eerste klanten Otis Verhaest. © TVK
Tom Vanderghinste
Tom Vanderghinste Medewerker KW

Een week voor de verplichte sluiting van contactberoepen mocht Nico Desmet van kapperszaak Ton Sur Ton aan de Vlaskaai zijn zaak nog feestelijk inwijden. Hij is dus maar wat blij dat hij er weer kan invliegen. “We draaien extra shifts om aan de behoefte te kunnen voldoen.”

De lockdown heeft op iedereen impact gehad. Nico Desmet moest toch even slikken bij het horen van het nieuws. “Het eerste waar ik aan dacht was damage control“, aldus de zaakvoerder van Ton Sur Ton. “Toen ik de deuren die avond sloot, dacht ik dat ik nooit meer zou kunnen openen. Uiteraard wilden we eerst ons personeel veiligstellen, want dat is onze duurste en meest risicovolle investering. Daarna hebben we een strategie uitgedokterd om de lockdown te overbruggen.”

Zoals bij velen onder ons begon de uitgroei van de lokken stevig toe te nemen en daar moest dus op ingespeeld worden. “Naast afwerkingen in de zaak brachten we kleurpakketjes rond met de specifieke kleurformule van de klanten en we leverden nog wat producten aan huis. Want als je job wegvalt, moet je snel kunnen omschakelen om de service aan je klanten te kunnen blijven aanbieden. Als extra hebben we wat zakjes Or Tea toegevoegd want ook die beleving krijgen ze in onze zaak.”

Mama coronapatiënte

De keuze van de overheid bezorgde Nico niet alleen slapeloze nachten, maar toonde ook meteen aan hoe belangrijk die sluitingskeuze was. “Mijn moeder werd kort daarna een coronapatiënte. Ze was net hersteld van borstkanker en was dus vrij kwetsbaar. Ze moest drie weken in AZ Delta Roeselare verblijven en de schrik zat er bij onze familie goed in. Gelukkig zakte de koorts en kwam er later goed nieuws”, vertelt Nico.

De meest kwetsbare mensen kunnen binnenkomen via onze privé pruikenstudio

Kappers zijn ook echte luisteraars. Heel wat klanten misten dat sociale aspect. “We kregen vaak telefoons van klanten die zich eenzaam voelden en nood hadden aan een babbel. Ook die functie hebben we zo goed mogelijk proberen op te nemen tijdens de lockdown. Het was voor mij dan ook een rollercoaster aan emoties. Die leegte in de agenda zorgde echter voor tijd om na te denken. Ik durf gerust zeggen dat ik zowel vrolijk als heel neerslachtig geweest ben tijdens deze weken”, aldus geëmotioneerde Nico.

De medewerkers van Ton Sur Ton staan alvast te popelen om er opnieuw in te vliegen. “De heropening voelt voor mij aan als een première. Die enkele dagen voor de lockdown waren de avant-première. Toen ik het online reservatiesysteem opende kwamen er in drie dagen tijd maar liefst 200 boekingen binnen en dan hebben we het nog niet over de telefonische boekingen. Het voelt super om te merken dat mijn personeel als een blok achter mij staat en vrijwillig extra wil werken. De agenda stond al vol, maar door die duw van enkele medewerkers kunnen we net iets meer en sneller aan de behoefte voldoen.”

Plexischermen

Ook de voorzorgsmaatregelen worden goed opgevolgd door het team. “Er staan plexischermen tussen de stoelen en de meest kwetsbare mensen kunnen binnenkomen via onze privé pruikenstudio. Daar kunnen we de klanten in afzondering behandelen. De kaptafel en stoel wordt na iedere klant ontsmet. Daarnaast werken we ook met ecologisch afbreekbare wegwerpkapmantels”, rondt Nico Desmet af.

Ton Sur Ton zal de eerste weken shiften draaien van 6.30 tot 21 uur om iedereen snel te kunnen bedienen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier