Ook de vele kapsalons van ons land moeten al bijna twee maanden de deuren gesloten houden, maar daar komt vanaf volgende week verandering in. "Eindelijk", glundert Elena Zimina (30) uit Izegem, die er Kapsalon Zimina runt. "Ik open zelfs op maandag, onze traditionele sluitingsdag. Ik kan niet wachten om er opnieuw in te vliegen."

Aanvankelijk dacht Elena dat de sluiting zich tot een twee- of drietal weken zou beperken. "Maar toen sloeg de onzekerheid toe. We wisten niet hoe lang deze situatie zou duren en dat woog echt op mij. Ik heb paniek gevoeld, ja, maar nu weten we waar we aan toe zijn."

We geven voorrang aan onze vaste klanten en de eerste twee dagen zullen we vooral heren onder handen nemen. Niet-essentiële kapsels zullen even moeten wachten

Een mondmasker zal vanaf maandag wel tot de standaard uitrusting van Elena behoren. "Dat zal ik met plezier dragen", benadrukt ze. "Voor mij en mijn drie medewerkers heb ik een pak herbruikbare en -wasbare mondmaskers, maar daarnaast heb ik ook heel wat wegwerpmaskers voorzien. Klanten die dat willen, mogen een mondmasker dragen, maar ik verplicht het hen niet. We zorgen wel voor eenrichtingsverkeer in het kapsalon - binnen langs de voordeur, buiten langs de achterdeur - en laten telkens één stoel tussen elke klant. Gelukkig heb ik een redelijk grote ruimte, zodat ik meer dan één klant per keer kan bedienen. We voorzien ook overal in de zaak ontsmettingsel en de knipmantels en handdoeken worden slechts één keer gebruikt. Daarna worden ze op 90 graden gewassen. Gelukkig heb ik twee wasmachines, maar ze zullen overuren draaien", knipoogt Elena. "We vragen alle klanten ook om zoveel mogelijk contactloos te betalen."

Veel dankbaarheid

De agenda van Kapsalon Zimina loopt ondertussen goed vol. "We geven voorrang aan onze vaste klanten en de eerste twee dagen zullen we vooral heren onder handen nemen. Hun haren zijn na al die weken vaak érg lang. Niet-essentiële kapsels zullen even moeten wachten, maar komen ook aan de beurt, glimlacht ze. "Ik ben vooral blij dat ik mijn klanten opnieuw zal kunnen ontvangen. Velen onder hen hebben me de voorbije dagen al gezegd hoe blij ze zijn dat ze straks kunnen langs komen. Nu voel je echt de dankbaarheid en de meerwaarde van onze job."

In normale omstandigheden vertoefde Elena nu in Rotterdam, waar ze de kapsels van de deelnemers aan Eurosong onder handen zou nemen. "Hopelijk ben ik er volgend jaar wel bij. De heropstart van mijn eigen zaak is alvast een eerste stap in de juiste richting."

Ook de vele kapsalons van ons land moeten al bijna twee maanden de deuren gesloten houden, maar daar komt vanaf volgende week verandering in. "Eindelijk", glundert Elena Zimina (30) uit Izegem, die er Kapsalon Zimina runt. "Ik open zelfs op maandag, onze traditionele sluitingsdag. Ik kan niet wachten om er opnieuw in te vliegen."Aanvankelijk dacht Elena dat de sluiting zich tot een twee- of drietal weken zou beperken. "Maar toen sloeg de onzekerheid toe. We wisten niet hoe lang deze situatie zou duren en dat woog echt op mij. Ik heb paniek gevoeld, ja, maar nu weten we waar we aan toe zijn."Een mondmasker zal vanaf maandag wel tot de standaard uitrusting van Elena behoren. "Dat zal ik met plezier dragen", benadrukt ze. "Voor mij en mijn drie medewerkers heb ik een pak herbruikbare en -wasbare mondmaskers, maar daarnaast heb ik ook heel wat wegwerpmaskers voorzien. Klanten die dat willen, mogen een mondmasker dragen, maar ik verplicht het hen niet. We zorgen wel voor eenrichtingsverkeer in het kapsalon - binnen langs de voordeur, buiten langs de achterdeur - en laten telkens één stoel tussen elke klant. Gelukkig heb ik een redelijk grote ruimte, zodat ik meer dan één klant per keer kan bedienen. We voorzien ook overal in de zaak ontsmettingsel en de knipmantels en handdoeken worden slechts één keer gebruikt. Daarna worden ze op 90 graden gewassen. Gelukkig heb ik twee wasmachines, maar ze zullen overuren draaien", knipoogt Elena. "We vragen alle klanten ook om zoveel mogelijk contactloos te betalen."De agenda van Kapsalon Zimina loopt ondertussen goed vol. "We geven voorrang aan onze vaste klanten en de eerste twee dagen zullen we vooral heren onder handen nemen. Hun haren zijn na al die weken vaak érg lang. Niet-essentiële kapsels zullen even moeten wachten, maar komen ook aan de beurt, glimlacht ze. "Ik ben vooral blij dat ik mijn klanten opnieuw zal kunnen ontvangen. Velen onder hen hebben me de voorbije dagen al gezegd hoe blij ze zijn dat ze straks kunnen langs komen. Nu voel je echt de dankbaarheid en de meerwaarde van onze job."In normale omstandigheden vertoefde Elena nu in Rotterdam, waar ze de kapsels van de deelnemers aan Eurosong onder handen zou nemen. "Hopelijk ben ik er volgend jaar wel bij. De heropstart van mijn eigen zaak is alvast een eerste stap in de juiste richting."